Chciałbym dorobić prowadnicę do iżyka, ale nie wiem o ile musi być mniejsza jej średnica od średnicy wewnętrznej sprężyny. 0.05 czy 0.1 mm ?
Długość całkowita wyniesie 68 mm.
Podpowiecie
IZ 61 - prowadnica
Moderator: Hiszpan63
-
- Ściepnik
- Posty: 461
- Rejestracja: 2015-09-03, 10:04
- Lokalizacja: Chotomów / Legionowo
IZ 61 - prowadnica
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
-
- Ściepnik
- Posty: 1288
- Rejestracja: 2008-05-28, 14:18
- Lokalizacja: okolice W-wy
Z doświadczeń niekoniecznie iżykowych - prowadnica ma być wchodzić w sprężynę bez luzu ,ale też bez większego oporu i ma dać się bez problemu zsunąć. Zabawa z setnymi milimetra jest o tyle trudna do przewidzenia, że sprężyny miewają na swojej długości pewne różnice średnicy wewnętrznej. Czasem w praniu okazuje się, że idealnie wymierzona prowadnica jest np. za gruba bo pierwsze zwoje miały większą średnicę. Najlepiej robić przymiarki, jak się nie da, to wg mnie lepiej zrobić ciut luźniejszą, niż za ciasną.
-
- Ściepnik
- Posty: 461
- Rejestracja: 2015-09-03, 10:04
- Lokalizacja: Chotomów / Legionowo
-
- Ściepnik
- Posty: 2878
- Rejestracja: 2013-11-24, 09:49
- Lokalizacja: Warszawa-Bielany
Nie do końca. Ściskana sprężyna powiększa swoją średnicę. Toteż już napięcie wstępne tworzy luz. A całkowicie napięta sprężyna luz już ma całkiem pokaźny. Ja sobie toczę prowadnice ciasne, byle dały się włożyć i wyjąć ze sprężyny . Zresztą z prowadnicami jest szereg nieporozumień. Nie zabezpieczają sprężyny przed powiększonym tarciem na skutek wyboczenia, bo im bardziej zniekształcona sprężyna w stanie swobodnym, tym bardziej będzie tarła o prowadnicę zachowując wymuszony kształt. Toteż sprężynę sprawdzam liniałem, czy zachowuje kształt walca, oraz sprawdzam, czy stoi pionowo na na obu końcach. I wcale się nie przykładam do ich polerowania, bo parę lat temu wykazałem doświadczalnie, że ma to marginalny wpływ na pracę sprężyny. Główną rolą prowadnicy jest likwidowanie drgań i "grania" sprężyny przy strzale. Dlatego preferuję gazrurki, bo tam wszystko jest "równopadłe" i "prostoległe" i nic nie brzęczy.Tomasz_XX pisze:Ok. Jest oczywiste, że musi luz.
-
- Ściepnik
- Posty: 7973
- Rejestracja: 2009-06-28, 15:45
- Lokalizacja: Warszawa-CEKAUS
... ale nie jednocześnie na całej długości i tam gdzie jest opór to ściska się najpóźniej . W efekcie zbyt ciasna prowadnica doprowadza do szybkiego zmęczenia sprężyny . Daje tez niewielki spadek energii a bywa , że powoduje niepowtarzalną pracę karabinka .Filo pisze:Nie do końca. Ściskana sprężyna powiększa swoją średnicę.
Jak Pan Bóg dali, to i z kija wypali....
HWunderGnom70 .Lady Daisy BUCK . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam ... często nie tam , gdzie celujemy
HWunderGnom70 .Lady Daisy BUCK . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam ... często nie tam , gdzie celujemy
-
- Ściepnik
- Posty: 461
- Rejestracja: 2015-09-03, 10:04
- Lokalizacja: Chotomów / Legionowo
Filo dziękuję za prowadnicę. Teraz mogę składać iżyka.
Dorobiłem też osłonę przeciwsmarną sprężyny i mam dylemat czy gdy posmaruję tłok po zewnętrznej miedzianym smarem to będzie ok, a może nie zakładać osłony na sprężynę i dać molibden wszędzie tj. na sprężynę i tłok? W końcu uszczelka tłoka będzie ślizgała się po powierzchni ze smarem, który będzie na tłoku, a przez to na powierzchni cylindra. Nigdzie nie znalazłem info o smarowania uszczelki miedzianym smarem!
Dorobiłem też osłonę przeciwsmarną sprężyny i mam dylemat czy gdy posmaruję tłok po zewnętrznej miedzianym smarem to będzie ok, a może nie zakładać osłony na sprężynę i dać molibden wszędzie tj. na sprężynę i tłok? W końcu uszczelka tłoka będzie ślizgała się po powierzchni ze smarem, który będzie na tłoku, a przez to na powierzchni cylindra. Nigdzie nie znalazłem info o smarowania uszczelki miedzianym smarem!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77