Hatsan 95 - uszkodzenie, czy dotarcie

Moderator: Hiszpan63

młotek
Posty: 192
Rejestracja: 2013-02-05, 19:06
Lokalizacja: Łódzkie

Hatsan 95 - uszkodzenie, czy dotarcie

Post autor: młotek »

Przed nowym sezonem, na wszelki wypadek, postanowiłem zajrzeć do mechanizmu.
Wysiał już ponad 5 tysi śrutu, więc uznałem że warto (jakby nie było jest to mechanizm otwarty więc zawsze coś tam mogło wpaść lub wejść).

Kiedy wyjąłem tłok zobaczyłem jednak coś niespodziewanego.
Na połowie jego długości, idealnie w górnej części, widnieje dość mocne przytarcie w kształcie klina.
Grubsze przy końcu tłoka.
Zacząłem przyglądać się przyczynie.
Nie znalazłem jednak żadnych śladów wewnątrz cylindra (widocznie jest z twardszego materiału niż tłok).
Coś jednak przecież spowodowało takie zniszczenie.
Szukałem więc dalej i chyba znalazłem:
- Szyna montażowa od optyki mocowana jest zgrzewami, które ukryte są w okrągłych wgłębieniach (w cylindrze). Te wgłębienia mają krawędzie ostre jak frez.
- Podczas końcowej fazy naciągania sprężyny tłok uzbraja mechanizm spustowy. Powoduje to uniesienie i dociśnięcie końcówki tłoka do górnej części cylindra (gdzie jest jedno z wgłębień od wspomnianych zgrzewów). To samo dzieje się również po zwolnieniu spustu (największa krzywka spustu naciska na sprężynę, co chyba również nieco tłumi jej drgania).

Nie mam pojęcia co z tym dalej robić (ostatni raz strzelałem jesienią i nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów).
Czy coś wymieniać, czy może przerabiać?
A może zostawić jak jest?
Pytania:
1- Czy podszlifować krawędzie tego wgłębienia od zgrzewu w cylindrze?
2- Czy takie klinowe przytarcie (w najszerszym miejscu ma ok. 6mm) kwalifikuje tłok do wymiany?
3- A może jest wręcz odwrotnie i tłok jest teraz stabilniej podparty? (wcześniej ślizgał się tylko jak na jednej łyżwie, a teraz ma dwie płaszczyzny podparcia symetrycznie po obu stronach przytarcia)
4- Czy dorobiony ertalitowy pierścień (dodatkowa prowadnica tłoka) nie zostałby błyskawicznie ścięty (wyrwany) przez wspomniane wgłębienie?
5- Skoro również w początkowej fazie strzału tłok dociskany jest do górnej (wklęsłej) części cylindra i ociera o nią równomiernie przez przynajmniej połowę swojej drogi, to czy jest sens dodatkowego stabilizowania jego ruchu jakimkolwiek pierścieniem mocowanym przy jego końcu?
Co cię nie zabije to cię wzmocni
Awatar użytkownika
Apetizer
Posty: 484
Rejestracja: 2010-07-25, 21:01
Lokalizacja: Stare Babice

Post autor: Apetizer »

Ja bym zostawił ten tłok taki jaki jest. Ewentualnie miejsce tarcia wypolerował na tzw. lustro i nałożył odrobinę smaru miedziowego. (tego smaru tylko odrobinę, tylko żeby "natłuścić".
Bycie nieuzbrojonym pociąga za sobą wiele złych rzeczy, w tym powszechna pogardę - Niccolo Machiavelli
Było lub jest:
Lider B1, Hatsan85,Hatsan90,Slavia634,Hw95,Diana34, Slavia630, BMK19,Slavia 630, Hw30mII
Awatar użytkownika
Hiszpan63
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 7973
Rejestracja: 2009-06-28, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-CEKAUS

Post autor: Hiszpan63 »

A do wiadomości wszystkich nowych posiadaczy Hatsanów :idea: .... zrobienie przeglądu zerowego ( że o tuningu nie wspomnę ) wyeliminowałoby takowe przypadłości na przyszłość . Tego niestety Kol. Młotkowy zrozumieć nie chciał , ba ... zaprzeczył zasadności grzebania w nowym karabinku ... :P ... obrażajac przy okazji wszystkich dookoła .

Generalnie wszystkie ostre krawędzie kwalifikują się do ogradowania i wypolerowania , aczkolwiek tylko krawędzie na lusterko. Oczywiście plus niezbyt bogate smarowanie .. ;)
Jak Pan Bóg dali, to i z kija wypali....
HWunderGnom70 .Lady Daisy BUCK . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam :! ... często nie tam , gdzie celujemy :lol: ;)
rafal22
Posty: 29
Rejestracja: 2013-06-11, 23:13
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: rafal22 »

Generalnie wszystkie ostre krawędzie kwalifikują się do ogradowania i wypolerowania , aczkolwiek tylko krawędzie na lusterko. Oczywiście plus niezbyt bogate smarowanie .. ;)
Mam jedno pytanie, czy istnieje jakiś smar ogólnie dostępny który można użyć do wiatrówki czy też muszę szukać na aukcjach?
Awatar użytkownika
Hiszpan63
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 7973
Rejestracja: 2009-06-28, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-CEKAUS

Post autor: Hiszpan63 »

rafal22 pisze:czy istnieje jakiś smar ogólnie dostępny który można użyć do wiatrówki
Oczywiście :idea: ... molibdenowy , czyli znany wszystkim smar do przegubów . dostępny za niewielkie pieniążki w motoryzacyjnych sklepach .
Jak Pan Bóg dali, to i z kija wypali....
HWunderGnom70 .Lady Daisy BUCK . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam :! ... często nie tam , gdzie celujemy :lol: ;)
rafal22
Posty: 29
Rejestracja: 2013-06-11, 23:13
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Post autor: rafal22 »

Dzięki wielkie za pomoc, zresztą już nie pierwszy raz.Mam zapas takiego smaru który dostałem z madżetami, tylko że nie wiedziałem że tak się nazywa.