Kałasznikow - wiatrówka ?
Moderatorzy: daras, Hiszpan63, forestkorsze, krzysztof
-
- Ściepnik
- Posty: 2879
- Rejestracja: 2013-11-24, 09:49
- Lokalizacja: Warszawa-Bielany
-
- Ściepnik
- Posty: 1492
- Rejestracja: 2014-07-10, 16:40
- Lokalizacja: na zachód od Wisły
To, co napisałeś wydaje mi się logiczne. Zastanawiam się nad sensem stosowania ciężkich tłoków. Zapewne nie widzę czegoś oczywistego, bo misiam sobie, że tłok powinien być jak najlżejszy - słabsza sprężyna, mniejszy "kop", większe przyspieszenie, krótszy czas rozprężania sprężyny, mniejsze przesunięcia masowe. Robię jakiś "szkolny błąd" podążając tym tropem?
-
- Ściepnik
- Posty: 2879
- Rejestracja: 2013-11-24, 09:49
- Lokalizacja: Warszawa-Bielany
Na to , to tylko Ślubek .Gebi pisze:To, co napisałeś wydaje mi się logiczne. Zastanawiam się nad sensem stosowania ciężkich tłoków. Zapewne nie widzę czegoś oczywistego, bo misiam sobie, że tłok powinien być jak najlżejszy - słabsza sprężyna, mniejszy "kop", większe przyspieszenie, krótszy czas rozprężania sprężyny, mniejsze przesunięcia masowe. Robię jakiś "szkolny błąd" podążając tym tropem?
-
- Ściepnik
- Posty: 1492
- Rejestracja: 2014-07-10, 16:40
- Lokalizacja: na zachód od Wisły
-
- Ściepnik
- Posty: 1288
- Rejestracja: 2008-05-28, 14:18
- Lokalizacja: okolice W-wy
Gebi pisze:bo misiam sobie, że tłok powinien być jak najlżejszy - słabsza sprężyna, mniejszy "kop", większe przyspieszenie, krótszy czas rozprężania sprężyny, mniejsze przesunięcia masowe.
Mhm, tylko potem jest sprężenie powietrza, które trzeba przepchnąć w krótkim czasie przez mały otwór i wtedy przydaje się pęd tłoka (masa x prędkość), czy siła bezwładności. No i warto dobrać to tak, by tłok miękko wyhamował przed dnem cylindra.
-
- Ściepnik
- Posty: 1492
- Rejestracja: 2014-07-10, 16:40
- Lokalizacja: na zachód od Wisły
-
- Administrator
- Posty: 3736
- Rejestracja: 2014-06-06, 08:37
- Lokalizacja: Janówek Pierwszy
Lepiej bym tego nie ujął :^)witeg pisze:Mhm, tylko potem jest sprężenie powietrza, które trzeba przepchnąć w krótkim czasie przez mały otwór i wtedy przydaje się pęd tłoka (masa x prędkość), czy siła bezwładności. No i warto dobrać to tak, by tłok miękko wyhamował przed dnem cylindra.
W tym całym tuningu (oprócz, oczywiście eliminacji brzęczenia) chodzi właśnie o to, by z jednej strony wiatrówka nie kopała jak wściekła kobyła (zmniejszenie masy tłoka, sztywności sprężyny, zwiększenie masy całości, antyodrzuty), a z drugiej, by jednak śrut wyleciał z jakąś rozsądną prędkością i doleciał tak daleko, jak chcemy. W zależności od tego, do czego chcemy wykorzystywać wiatrówkę, ten punkt optymalny jest gdzie indziej. Dlatego właśnie nie ma wiatrówek uniwersalnych.
Idealnie byłoby, gdyby powietrze pchające śrut przestawało go pchać w momencie, gdy opuszcza on lufę. Jednak uzyskanie tego jest możliwe tylko z pewną dokładnością - pamiętajmy, że to są mikrosekundy różnicy, na które wpływa cała masa parametrów współpracujących elementów.
M. in. dlatego mówi się, że "lufa lubi" jakiś śrut. Wystarczy zmienić śrut na taki, który ma mniejsze tarcie o lufę (kształt gwintu, powierzchnia styku śrutu z lufą, miękkość ołowiu), a już uzyskuje on większą prędkość i powietrze go pcha jeszcze po wylocie z lufy, gdy nie jest już stabilizowany.
"My od lat już gawędzimy o Maryni
i to nawet, szczerze mówiąc, nie o całej..."
i to nawet, szczerze mówiąc, nie o całej..."
-
- Ściepnik
- Posty: 2879
- Rejestracja: 2013-11-24, 09:49
- Lokalizacja: Warszawa-Bielany
-
- Administrator
- Posty: 3736
- Rejestracja: 2014-06-06, 08:37
- Lokalizacja: Janówek Pierwszy
Miałem separator na Diabliku. Ale kupiłem go głównie dlatego, bo końcówka lufy wyglądała brzydko.
Różnic skupienia nie zauważyłem, być może występują, gdy za dużo powietrza napędza śrut (jak pisałem powyżej). Możliwe również, że jest to efekt psychologiczny. :^)
Natomiast na pewno separator może zepsuć skupienie, jak jest np. nieosiowy.
Teraz mam założony tłumik dobrany średnicą do odległości lufa-kartusz. Fakt, strzela trochę ciszej, ale nie to było moim głównym założeniem.
Różnic skupienia nie zauważyłem, być może występują, gdy za dużo powietrza napędza śrut (jak pisałem powyżej). Możliwe również, że jest to efekt psychologiczny. :^)
Natomiast na pewno separator może zepsuć skupienie, jak jest np. nieosiowy.
Teraz mam założony tłumik dobrany średnicą do odległości lufa-kartusz. Fakt, strzela trochę ciszej, ale nie to było moim głównym założeniem.
"My od lat już gawędzimy o Maryni
i to nawet, szczerze mówiąc, nie o całej..."
i to nawet, szczerze mówiąc, nie o całej..."
-
- Ściepnik
- Posty: 1492
- Rejestracja: 2014-07-10, 16:40
- Lokalizacja: na zachód od Wisły
Re: Kałasznikow - wiatrówka ?
Tomasz_XX pisze:Cześć,
przeglądając giełdę staroci znalazłem taki oto eksponat:
http://myvimu.com/exhibit/41418517-wiatrowka
Może ktoś z Was zna tą poniekąd wiatrówkę ?
Sama rączka i szczerbinka wygląda mi znajomo - AK-47ms .
Ale jeśli to wiatrówka, to jaki ma naciąg ?
Wiatrówka wzorowana jest, jakżeby inaczej, na chińskim karabinku szturmowym typ 56-2

Technikalia pierwowzoru:
http://modernfirearms.net/assault/ch/type-56-e.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Karabin_Typ_56 ("somalijska wersja piracka" - zdjęcie na dole, po lewej stronie)
Dla "oglądaczy podglądaczy" ruchomych obrazów (przykładowe linki) ukazujące zasady działania i potencjalne możliwości "repliki":
https://www.youtube.com/watch?v=JoVFek6WQdQ
https://www.youtube.com/watch?v=AJ0i_L7Oa7E
https://www.youtube.com/watch?v=-zwRUjpbVDc
https://www.youtube.com/watch?v=LfXJN0SarlE
Ach ... ta różnorodność nazewnicza
