Kilka porad

Wszystkie typy wiatrówek sprężynowych

Moderatorzy: daras, Hiszpan63, forestkorsze

witeg
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-28, 14:18
Lokalizacja: okolice W-wy

Post autor: witeg »

Cortez pisze:
Filo pisze:...Kto mnie uświadomi co to " przegubowa prowadnica z ertalitu " ?

https://www.google.pl/search?q=przegubo ... 24&bih=639

Ładne fotki...a najlepiej napisz do Waldka po wyjaśnienia: http://airgunservice.pl/
Znaczy stado fotek, ale prowadnice przegubową to jedynie tu zobaczyłem:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 8e90f97bbc
Idea jest taka, żeby prowadnica nie była sztywno połączona ze swoją podstawą i miała pewną możliwość ruchu. Przy obciążeniu zamiast pęknąć , tylko się bujnie.
Awatar użytkownika
Filo
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 2879
Rejestracja: 2013-11-24, 09:49
Lokalizacja: Warszawa-Bielany

Post autor: Filo »

witeg pisze:Idea jest taka, żeby prowadnica nie była sztywno połączona ze swoją podstawą i miała pewną możliwość ruchu. Przy obciążeniu zamiast pęknąć , tylko się bujnie.
Znaczy się w prowadnicach zmierzamy w przeciwstawnych kierunkach . Jedni robią je metalowe , godząc się na większy współczynnik tarcia ( stal po stali ) , ale za to najlepiej utrzymujące kształt sprężyny . Inni robia je z niezbyt sztywnego materiału , a nawet przegubowe , licząc na mozliwie małe opory ruchu przy założeniu , że sprężyna tylko nieznacznie styka się z cylindrem ( przy przegubie ???? ) . Witku , zwróć uwagę , że metalowa podkładka zamiast ertalitu pogarsza kwestię skrętnego łożyskowania sprężyny , o którym kiedyś mocno dyskutowaliśmy . Prawdę powiedziawszy mam wrażenie , że głupieję :mrgreen: .
Awatar użytkownika
Ślubek
Administrator
Posty: 3738
Rejestracja: 2014-06-06, 08:37
Lokalizacja: Janówek Pierwszy

Post autor: Ślubek »

Przeguby na końcach stosuje się po to, aby nie przesztywniać konstrukcji.

Gdy ściskamy sprężynę zmienia się kąt ułożenia zwojów. Pół biedy, gdy sprężyna jest odpowiednio zakończona dodatkowym zwojem wyszlifowanym na płasko - rozkład sił na obwodzie jest wtedy mniej więcej stały (stąd m.in. szlifowanie czoła sprężyny podczas tuningu).

Gorzej, gdy takiego zakończenia nie ma (nie da się zresztą zrobić idealnego zakończenia) - na koniec sprężyny działa siła powodująca wyboczenie. Oczywiście, prowadnica ma za zadanie uniemożliwienie sprężynie wyboczenia, ale niestety, powoduje dodatkowe tarcie podczas pracy, co zmniejsza energię i zwiększa nierówności charakterystyki.

Przesztywnienie prowadnicy prowadzi do zużycia się jej z jednej strony (sprężyna zawsze jest trochę wyboczona a luz prowadnica-sprężyna powinien być jak najmniejszy) i wzrostu nierównomierności sił bocznych działających na sprężynę.

Tyle teoria. O praktyce, jak bardzo to wpływa na strzelanie się nie wypowiadam, bo jeszcze za mało wiem. :^)
"My od lat już gawędzimy o Maryni
i to nawet, szczerze mówiąc, nie o całej..."
witeg
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-28, 14:18
Lokalizacja: okolice W-wy

Post autor: witeg »

Prowadnica przegubowa ma na celu zapobieganie pęknięciu prowadnicy z tworzywa przy podstawie. Kształt sprężyny jest zachowywany podobnie, natomiast przy dynamicznych obciążeniach pewien niewielki zakres ruchu pozwala prowadnicy przetrwać dłużej. Co do łożyskowania skrętnego.... w jednych i drugich można zastosować podkładki ślizgowe. To tyle teoryzowania, w praktyce przy prawidłowo nasmarowanym mechanizmie i dobrze dopasowanych średnicach prowadnicy i sprężyny, szczerze wątpię, czy wyczułbym różnicę między prowadnicą metalową, ertalonową jednoczęściową, przegubową, z łożyskowaniem, czy bez. Mam na myśli sytuację, kiedy do ręki biorę identyczne karabinki i nie wiem co jest w środku. Może ktoś z dużym doświadczeniem różnicę zauważy, natomiast dla przeciętnego weekendowego strzelacza różnice będą raczej natury psychologicznej - mam wypasioną prowadnicę to jest lepiej.
ps Rafał mnie wyprzedził i mądrzej napisał, ale kasować mi się nie chce swoich wypocin. ;)
highlander109
Posty: 18
Rejestracja: 2015-03-29, 22:42
Lokalizacja: Odense

Post autor: highlander109 »

Jest tutaj dział z akcesoriami?
Szukam pokrowca i trochę brakuje takiego działu gdzie można by zapytać/poczytać o różnych dodatkach.
Co myślicie o pokrowcu firmy Drong?
witeg
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-28, 14:18
Lokalizacja: okolice W-wy

Post autor: witeg »

Awatar użytkownika
Grossus
Posty: 401
Rejestracja: 2009-03-21, 23:30
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Grossus »

To dla namieszania w temacie, się zapytam czy będziesz wiatrówkę przewoził przez Niemcy? Jeśli tak, to pamiętaj, ze tam maja limit 7,5J i może być problem z przewozem.
http://www.wsststrzelec.pl/
"A teraz szybko zanim dotrze do nas że to bez sensu" - Król Julian
highlander109
Posty: 18
Rejestracja: 2015-03-29, 22:42
Lokalizacja: Odense

Post autor: highlander109 »

Też o tym myślałem :/
Przewóz przez Niemcy odpada bo nie chcę spotkania z Polizei, z nimi nie ma tłumaczenia.
Muszę się zorientować jak z przeprawą promową, czy wchodzi to w grę. Jeżeli tak to zahaczę jeszcze nad polskie morze.
Ostatecznie to przewoznik. Jak ktoś miał podobny dylemat (widzę że jest kilku użytkowników z wysp) to proszę o podpowiedz.
Awatar użytkownika
Ślubek
Administrator
Posty: 3738
Rejestracja: 2014-06-06, 08:37
Lokalizacja: Janówek Pierwszy

Post autor: Ślubek »

witeg pisze:Prowadnica przegubowa ma na celu zapobieganie pęknięciu prowadnicy z tworzywa przy podstawie.
O, właśnie - pękanie. Miałem wrażenie, że coś pominąłem. :^)
"My od lat już gawędzimy o Maryni
i to nawet, szczerze mówiąc, nie o całej..."
mikiork
Posty: 42
Rejestracja: 2014-10-12, 19:56
Lokalizacja: London

Post autor: mikiork »

O ile chdzi o Wyspy Brytyjskie to;
Wjezdzajac na prom musisz zglosic ze masz wiatrowke ze soba .
I tu jest maly problem , bo we Francji jest limit 10 juli . Raczej sie nie czepiaja ....ale ......???
W Dover musisz zjechac na ,, Customs '' I zglosic ze przywiozles I wytlumaczyc po co ci to .
Jezeli jest w limicie 12 ft/lbs (16.26 jula ) to wszystko bedzie ok ( no chyba ze powiesz ze chcesz strzelac do kota sasiada )

Wozilem wiatrowki I bron , I nigdy nie mialem problemow .
Jezeli mieszkasz w UK I znasz numer karabinka , musisz skontaktowac sie z ,,Local Firearm Office'' I dostaniesz ,,European Firearms Pass (EFP)''
Z takim papierkiem mozesz jezdzic spokojnie po calej Europie

http://content.met.police.uk/Site/firea ... thfirearms
Maciek

AAs410 AR20FT QB78 FWB C60 CZ455 .22Lr Adler AP-80
Horsham Hawks HFT club
Gully Hill Shooting club Bansted
Awatar użytkownika
daNeczek
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 200
Rejestracja: 2014-08-11, 21:31
Lokalizacja: z Rynku na wyspie

Post autor: daNeczek »

mikiork pisze:European Firearms Pass (EFP)
W Polsce wyrabia się ją na Policji. Trzeba dostarczyć podanie, opłatę skarbową, zdjęcie 3,5x4,5 i fakturę zakupu zabawki. Dokładniej http://www.noobli.pl/militaria/item/28- ... oni-palnej
Wszystko już było - rzekł Ben Akiba
highlander109
Posty: 18
Rejestracja: 2015-03-29, 22:42
Lokalizacja: Odense

Post autor: highlander109 »

Dzięki, wyrobie kartę i problem z głowy.