Ciężar tłoka a prędkość wylotowa

Czyli co poprawiliśmy po fabryce

Moderator: Hiszpan63

Taghar
Posty: 44
Rejestracja: 2012-08-17, 18:40
Lokalizacja: Żywiec

Ciężar tłoka a prędkość wylotowa

Post autor: Taghar »

eclip2 - Sob 01 Maj, 2010 16:26
Pamiętaj tylko, że zmniejszając masę tłoka, zmniejszasz energię wiatrówki.
SirPrzem - Sob 01 Maj, 2010 19:14
no właśnie nie jestem tego pewien slavia ma słabszą sprężynę lżejszy tłok a osiąga 16J. Być może się mylę ale nie mogę na razie logicznie powiązać masy tłoka z energią Tzn biorąc pod uwagę wór Einsteina E=mc^2 to masa ma jak najbardziej związek z energią ale czy w tym przypadku ma wpływ na prędkość śrutu?W końcu tłok spręża powietrze które wypycha śrut ale mogę się mylić
snajper1986 - Nie 02 Maj, 2010 01:39
Gdyby tłok był leciutki to z dużo większym oporem wpychałby powietrze w "dziurkę" co wpływało by na czas strzału.

Pierwszy przykład jaki mi wpadł do głowy:

Zapaśnik sumo Vs chuderlak 60kg , który kogo przepcha ???

Nie postawiłbym na chudego;)

Pozdrawiam Daniel.
SirPrzem - Nie 02 Maj, 2010 07:05
Ale tłok poruszany jest przez sprężynę i to ona nadaję mu prędkość i siłę potrzebną do sprężenia powietrza ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie bez wzorów i doświadczenia, ja bym się skłaniał że moc zmalała by nieznacznie natomiast odrzut tak, ale mogę się mylić errare humanum est
rifleman - Nie 02 Maj, 2010 09:36
SirPrzem napisał/a:
Ale tłok poruszany jest przez sprężynę i to ona nadaję mu prędkość i siłę potrzebną do sprężenia powietrza

Pamiętaj, że energia tłoka zależy właśnie od masy i prędkości jaką nadaje mu sprężyna.
Zostaje tylko takie dobranie sprężyny (lub zwiększanie czy zmniejszanie masy tłoka) żeby system pracował w optymalnych widełkach energii.
robert_z - Nie 02 Maj, 2010 10:52
Dzięki Ci cris. Trochę mi rozjaśniłeś sytuacje. Sprawdziłem jeszcze tą oryginalną sprężynę. Na chrono jest z nią 15-16 żuli. Miałeś rację Kop jednak był nieprzyjemny a i celność miałem wrażenie, że gorsza ale testów nie robiłem. Dlatego wróciłem do tej słabszej sprężynki. Jednak się przyjemniej strzela i te 11 żuli nawet wystarczy. Do mocniejszego strzelania mam Dianę 31. Ogólnie Harnaś 95 jest spoko i mi się podoba
Pozdrowienia wszystkim!
snajper1986 - Pon 03 Maj, 2010 22:39
SirPrzem napisał/a:
Ale tłok poruszany jest przez sprężynę i to ona nadaję mu prędkość i siłę potrzebną do sprężenia powietrza ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie bez wzorów i doświadczenia, ja bym się skłaniał że moc zmalała by nieznacznie natomiast odrzut tak, ale mogę się mylić errare humanum est


No to inny przykład;

(nie domknięte drzwi będą robić za poduszkę powietrzną z jaką zmaga się tłok jak najszybciej wciskając ciśnienie w "dziurkę")

Więc mamy wspomniane nie domknięte drzwi.

masz do dyspozycji kulę o masie 5kg
i kulę o masie 1kg

każdą z nich możesz rozpędzić do tej samej prędkości.

I jak myślisz? są dwie kule mimo tego samego źródła napędu tylko jedna domknie drzwi. I nie będzie to lżejsza;) wykorzysta swą masę...

Samochód z prędkości 50K/h hamuje na odcinku 25m
Pociąg ok 1kilometra z powodu masy

mimo napędu ma większą siłę "walnięcia" cokolwiek co ma większą masę.
Więc myślę ,że biorąc to na logikę można zrozumieć.

Ale jaki spadek energii będzie miał karabin i czas cyklu strzału nie wiem... Ale na pewno będzie słabszy i cykl dłuższy.
drozdzu - Pon 03 Maj, 2010 23:12
Tak Daniel to wszystko prawda, jednak nie piszesz o tym ile owy pociag bedzie sie rozpędzał...

Ciezki tłok potrzebuje dużo czasu na rozpędzenie się, ale za to juz po rozpędzeniu ma wiecej energi by wcisnąć powietrze z cylindra do wnętrza lufy - Ek rośnie. Spręzyna staje się równiez mniej czuła na wage srutu. Jednak cieższy tlok zgodnie z zasadą akcji i reakcji powoduje wiekszy odrzut.

Sprawa nie jest taka prosta - nie da się powiedziec ze tlok powinien wazyc tyle i tyle i koniec.

Np. w Gamo (400, magnum, hunter 440 itp) tlok waży zaledwie 150gram. Strzał jest szybki, kopa jak na lekarstwo i mocy nie brak, sprawa zmienia się kiedy do akcji wkracza cieższy srut. Lekki tlok zbyt szybko wyhamowuje na poduszcze powodujac ubytek energii, wydluza się cykl strzalu. Zapewne po paczce ciezkiego srutu spręzyna siądzie lub pęknie.

Takiej sytuacji nie bedzie natomiast w krabinku z ciezkim tlokiem, za to kwestia czasu trwania calego cyklu no i nieszczesnego odrzutu, który przy 300g tlokach musi byc duzy i nic tego nie zmieni.

Cala zabawa w znalezieniu zlotego przepisu na wage tloka i sile sprezyny do danej wiatrowki dla pewnego przedzialu wagowego śrutu.

pozdrwaiam


Przytoczyłem dyskusję z innego forum.
Zastanawiam się nad odciążeniem tłoka bo wychodzi mi, że w Crosiku mam niecałe 8j przy prędkości 160m/s
Kop jest znaczny i to pogarsza celność.
Może wystarczy zlikwidować, albo zmienić kapelusz dociążający tłoka?

Wydaje mi się, ze powinien jednak nabierać większej prędkości jeśli będzie troszkę lżejszy

Da to większe przyspieszenie śrutu?
A może poszerzyć wówczas nieco kanał między cylindrem a lufa?
Swobodniejszy przepływ powietrza do komory sprężania powinien chyba pomóc przy lżejszym tłoku?
witeg
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 1288
Rejestracja: 2008-05-28, 14:18
Lokalizacja: okolice W-wy

Post autor: witeg »

Najpierw zlokalizuj źródło tych 8J. Bez żadnych przeróbek, z pudełka powinno być ze dwa razy tyle. Jest duże prawdopodobieństwo, że jest zrypana uszczelka tłoka. Najpierw rozbierz karabinek i sprawdź co z nim jest, albo jeśli jest na gwarancji odeślij do naprawy, dopiero potem można myśleć o zmienianiu, czy poprawianiu czegokolwiek. Tuninguje się sprawny sprzęt, niesprawny się naprawia.
Jeśli chodzi o obciążnik tłoka - ja go z Gamonia wyrzuciłem, ocena na słuch i oko wg Hiszpana63 - około 14-15J przy KTK i dla mnie tyle w tym karabinku jest akurat, możliwe że na ciężkim śrucie będzie gorzej, ale ciężkiego nie używam.
Taghar
Posty: 44
Rejestracja: 2012-08-17, 18:40
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: Taghar »

Te 8J to może też być wina pomiaru na pierwszych 5 strzałach, bez "rozgrzewki"
Ale aż tak duża różnica to nie to...

No to jak tylko dojdą mi smarowidła zabieram się za rozkręcanie :)
Podejrzewam złe smarowanie i tarcia na prowadnicy sprężyny...zwyczajnie skrzypi przy naciąganiu
może i tłok gdzieś lata na boki...Sam jestem ciekaw załączę zdjęcia w odpowiednim temacie...
Crossman Vantage 4,5mm, PP 6x40