Renowacja osady - Iż-22

Moderator: Hiszpan63

Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Tak jak pisałem na SB zacząłem renowację osady mojego iżyka.
materiały, które są potrzebne:
1. Papier ścierny 120 na szlifierkę oscylacyjną
2. papier ścierny gradacji 180, 280, 400 do dalszych prac.
3. dremelek z oprzyrządowaniem - modelarstwo popłaca.
4. klej Pattex Express - zdecydowanie najlepszy klej do drewna
5. Ściski,śrubokręt , pilniki iglaki,
6. Sklejka lotnicza 1,0mm oraz 0,7mm ( znów kłaniają się zapasy szkutnicze)
7. Wełna stalowa 000 - ale nie jest konieczna
8. Miękkie szmatki najlepiej z przepranej flanelki
9. Pędzelek do odkurzania osady z pyłów


Po pierwsze delikatne ściągnięcie szlifierką i papierem 120 lakieru. Dlaczego 120? Ta gradacja zapewnia bezpieczeństwo przy szlifie. Nie zbierzemy za dużo i nie porobimy wgłębień. Również rysy będą minimalne.
Po tej operacji widać było wszystkie uszkodzenia ( a było ich niemało) - wgniecenia, głębokie rysy. Najmilsza niespodzianka to głębokie zagłębienie w kolbie po wkręceniu osady w imadło - nawilżenie punktowe i żelazko, kilka operacji i zagłębienie znikło!!!
Niestety kilka punktowych uszkodzeń byłem zmuszony wypełnić mieszanką kleju i pyłu ze szlifowania. Zostały wyrównane, ale odbarwienie będzie widoczne.

Obrazek


Uprzednie , klejone boczne pęknięcia kolby wytrzymały użytkowanie, niestety pojawiło sie głębokie na spodzie.
Obrazek

Obrazek

Widać, że było raz klejone, ale przy naciągu ponownie pękło. Zdecydowałem się podfrezować od wewnątrz osadę w miejscu pęknięcia celem wklejenia wzmocnienia ze sklejki 1,0mm. Sklejka jest rodzajem kompozytu i zapewni gwarancję, iz w tym miejscu pękniecie się ponownie nie pojawi. Boczne, wewnętrzne wzmocnienie osady wykonałem w miejscu przejścia śrub mocujących osadę do systemu - sklejka 0,7mm.
Obrazek

Pomny rad , poświęciłem kilka chwil na ręczne szlifowanie papierem o rożnych gradacjach. Końcowy szlif to papier 400 oraz wełna stalowa 000.
tak przygotowane drewienko pokryłem dwa razy bejcą, oczywiście z przerwą na wyschniecie całkowite pierwszej. Używam bejcy ( dąb rustykalny) na bazie terpentyny i oleju lnianego. Jest świetna, nie zostawia zacieków, doskonale sie rozprowadza pędzlem i szybko wnika w drewno. Bejcami STARWAX odnawiam meble. Dostępne między innymi w Castoramie i Leroy Merlin.
Po obejrzeniu stopki ( okropny plastik jak ebonit) , postanowiłem wykonać nowa z ciemnego, twardego drewna, z przekładką od kolby z blachy mosiężnej grubości 3mm, polerowanej po krawędzi na połysk. wywalę również znaczki boczne iżyka i wykonam z mosiądzu okrągłe plakietki - jedna z datą renowacji, a druga... no właśnie i tu oczekuję na propozycje (może herb Gdańska?).
dalsza relacja już , może jutro.
Ostatnio zmieniony 2007-10-26, 21:35 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
Awatar użytkownika
daras
-#Złoty Dobromir
-#Złoty Dobromir
Posty: 5295
Rejestracja: 2007-10-01, 22:04
Lokalizacja: Swarzędz

Post autor: daras »

Myślę że teraz już nie pęknie, wydaje mi się że gorzej to wyglądało, jak miałem ją w rękach. Szkoda że moja osada to już tylko opał, ale póki co nie mam czasu zrobić nowej więc musi mi jeszcze posłużyć.
guntuning.com
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Wierz mi Daras, wygląda o niebo lepiej!!
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Co zrobiłem w weekend?
Przeszlifowaną osadkę potraktowałem bejcą Srawax, mam pewne zastrzeżenie do tej bejcy. Z uwagi na to, iż jest zrobiona na bazie oleju i terpentyny zadziałała jak warstwa wykończająca - zmniejsza wchłanianie oleju.
A propos' mam dwa oleje tungowy i 3V3. Zdecydowałem sie na 3V3 - mniej śmierdzi. Tungowy jest podobny w zapachu do pokostu.
Po wykończeniu bejcą i olejem (na razie dwie warstwy) przyłożyłem stopkę iżyka i natychmiastowa decyzja - dorabiam nową. Uwielbiam teak i z tego drewna dorobiłem elementy. Aby było widać inne drewno przekładki wykonałem z blachy mosiężnej 3mm.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I tu uwaga!!!
Decyzja winna zapaść przed szlifowaniem osady ze starego lakieru. Dorabiane blaszki winny być założone na osadę i dopiero całość szlifowana. Dlaczego? Przy szlifie automatycznie zwężają się końcówki drewna i założona blaszka zmniejsza ten proces i dodatkowo bardzo dokładnie się oba elementy wpasowują.
Wyszło chyba nieźle,a blaszka na końcu osady doskonale ją dociążyła.
Po złożeniu na sucho całości doszedłem do wniosku,że nie pasuje plastikowy kabłąk spustu. Teraz dorabiam element z blachy mosiężnej 2mm. Przede mną nauka lutowania
mosiądzu.

Tak wygląda pęknięcie osady po bejcowaniu

Obrazek
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Dziś kilka zdjęć jak wyglądają elementy złożone. Olej 3V3 schnie około 48 godzin. Dziś wypolerowałem, ale jeszcze sobie stoi w kąciku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
Awatar użytkownika
Cezar
Posty: 2095
Rejestracja: 2007-10-02, 18:56
Lokalizacja: z powrotem

Post autor: Cezar »

Ładnie, muszę przyznać masz talent i wiesz co robisz. Jak mi dojdzie fwb też będę robił osadkę. Pozwolę się wtedy zwrócić do kolegów fachowców o poradę co i jak,
pozdrawiam, Cezar
dla siebie żyjesz dniem dzisiejszym, dla swoich bliskich-każdym kolejnym...

żyj , a nie istniej
PS+GS
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Zakończyłem dziś prace nad osadką. Wykonałem kabłąk z dwóch grubości blachy mosiężnej. Płaska zakrywająca otwór na spust w osadzie - 2mm, kabłąk - 3mm. Przy gięciu kabłąka trzeba było grzać i to mocno. Bez tej operacji nic by nie wyszło.

Obrazek

Obrazek

Elementy zamontowane wkrętami mosiężnymi fi 5mm.

Okrągłe, oryginalne plastikowe plakietki zastąpiłem wstawkami z teaku.
Wyszło jak wyszło

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
virus
Posty: 453
Rejestracja: 2007-10-08, 07:06
Lokalizacja: Września

Post autor: virus »

ile czasu zajęło Ci to misterne dogięcie kabłąka? chyba bym sobie takie coś też sprawił w jeżyku :)
HW97K by Hogan + DOT 6x24x42 MD
IŻ-38
Awatar użytkownika
Cezar
Posty: 2095
Rejestracja: 2007-10-02, 18:56
Lokalizacja: z powrotem

Post autor: Cezar »

No dla mnie bomba. Jakbym miał choć trochę Twojego talentu i zaparcia, też bym tak upiększył swojego fwb. Ale ani talent, ani czasu, ani możliwości, niestety...
dla siebie żyjesz dniem dzisiejszym, dla swoich bliskich-każdym kolejnym...

żyj , a nie istniej
PS+GS
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Jestem szczególarz, z wycięciem ręcznym blaszek o szer. 12mm, z dopasowaniem, szlifem, polerką to z pewnoscią około 8 godzin.
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Chciałem aby iżyk wyglądał ciut inaczej. Daras wie jaki był jego stan pierwotny - chodzi mi o osadę. Teraz jest lepiej wyważony - wstawka przy stopce no i lepiej wygląda. Z pewnością można by jeszcze lepiej wygładzić drewno, ale na razie to musi wystarczyć. Będzie jeszcze olejowany i na końcu woskowany.
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
virus
Posty: 453
Rejestracja: 2007-10-08, 07:06
Lokalizacja: Września

Post autor: virus »

8h :shock: o k.... :shock: :)
HW97K by Hogan + DOT 6x24x42 MD
IŻ-38
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Może można szybciej, ja jestem wolny żółwik, to po modelach. Ich szybko nie da się robić
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
virus
Posty: 453
Rejestracja: 2007-10-08, 07:06
Lokalizacja: Września

Post autor: virus »

powoli ale precyzyjnie :) ja niestety nie mam tyle cierpliwości. Nie wiem czy to przychodzi z wiekiem, czy jak ;) póki co nie jestem gotowy na tyle miłości do urządzeń mechanicznych :)
HW97K by Hogan + DOT 6x24x42 MD
IŻ-38
Awatar użytkownika
daras
-#Złoty Dobromir
-#Złoty Dobromir
Posty: 5295
Rejestracja: 2007-10-01, 22:04
Lokalizacja: Swarzędz

Post autor: daras »

Podoba mi sie ten kabłąk nie to co mój plastik.
guntuning.com