Łucznik kl. 187 - Pomnik polskiego wiatrówkarstwa

Sprzęt sprzed 1985 roku

Moderatorzy: daras, Hiszpan63, forestkorsze, krzysztof

pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

Dzięki serdeczne za informację. Tak wygląda ten karabinek.
Obrazek
Proszę jeszcze o wypowiedzenie się odnośnie opału. Osada co prawda lakierowana, ale wszędzie pagórki i zacieki czyli mało prawdopodobne by była oryginalna (chyba, że jak to w siermiężnym socjalizmie, fabryka mało dbała o takie szczegóły)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Zastanawiałem się, czy jej nie odnowić , ale jak by była oryginalna, to może bym zostawił z sentymentu tak jak jest.
Awatar użytkownika
krzysztof
-#Kustosz
-#Kustosz
Posty: 2008
Rejestracja: 2007-10-01, 22:22
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: krzysztof »

Zdecydowanie odnowić.
Krzysztof

Quackenbush i nowsze
Awatar użytkownika
bonzoo
-#Srebrny Dobromir
-#Srebrny Dobromir
Posty: 1786
Rejestracja: 2008-02-03, 19:27
Lokalizacja: Łazy

Post autor: bonzoo »

Ładna jest ta kolba, warto ją odnowić. Jak znajdziesz lepszą to wymienisz.
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

No to decyzja podjęta :D Papier ścierny już na maszynce założony :mrgreen:
Awatar użytkownika
januszmariusz
Posty: 2667
Rejestracja: 2008-07-07, 11:34
Lokalizacja: Przemyśl/Żurawica

Post autor: januszmariusz »

pięknyzadek pisze:Papier ścierny już na maszynce założony :mrgreen:
Nie boisz się tego robić maszynką ??
pozdrawiam Janusz
Crosman C1K77+PP 4x32 AO - Iż-38 klasic. B2 po remoncie i ma się dobrze
Nowy nabytek TYTAN GS-750 + Kandar 3-9x40
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

A czego się tu bać, w bardzo znaczący sposób skraca pracę, tyle, że ostateczną polerkę wykonuję ręcznie.

[ Dodano: 2010-03-18, 21:10 ]
Tak wyszło
Obrazek
Co mnie zastanawia w tym łuczniku to komora sprężania, a ściślej jej wielkość. Przy średnicy tłoka 28 mm i skoku 90cm wychodzi coś ok 55cm3 :shock: hw 97 ma chyba 48
Awatar użytkownika
stah
Posty: 366
Rejestracja: 2010-07-06, 23:02
Lokalizacja: Jabłonna

Post autor: stah »

Odgrzewany kotlet
Korzystając z bardzo cennego opisu rozbiórki Łucznika 187, poważyłem się o odtwórcze naśladownictwo w bliźniaczym modelu 87, którego dostałem w następującym stanie:
Obrazek

Żeby nie powielać opisu "rozkładówki" pokaże tylko na zasadzie porównania niektóre elementy i ich uszkodzenia.

Obrazek
Baka i ubytki w drewnie.

Obrazek
Charakterystyczne pęknięcie i dalsze uszkodzenia osady.

Obrazek
Logo nie najlepiej sfotografowane.

Obrazek
Archaiczna regulacja szczerbinki i widoczna rdza.

Obrazek
Ząb czasu i brak konserwacji - efekt widoczny. Zgrubienie lufy za kostką, od dołu bączek.

Do rzeczy - czyli do bebechów:
Obrazek
Korek, prowadnica, sprężyna - wyboczona a jakże.

Obrazek
Prowadnica posiada 2 równoległe wypustki metalu, które należy odgiąć by móc wyjąć prowadnicę z korka.

Obrazek
Tłok, zdefasonowana uszczelka - tak jak było opisane należy się pozbyć wpierw naciągu - wyhaczenie dźwigni następuje w pozycji maksymalnie w kierunku kostki.

Obrazek
Uszczelka tłoka - stan saute.

Obrazek
Widać jak zaczep dźwigni naciągania pasuje do zaokrąglonego zakończenia rynny w systemie.

Uszczelki - wiwisekcja:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Co do uszczelki - w ramach reanimacji radzą nurzać w oleju, ale ja mam obawy czy nie wymienić, bo stan "lekko popękany". Z drewienkiem różnymi papierami ściernymi i pociągnąć sprawdzonym olejem z obi, a złom zoksydować na gorąco (na razie jeszcze nie doczytałem jak zedrzeć starą oksydę, bo myślę że na zimno w tym stanie nie ma sensu). To takie moje "misie". Zastanawiam się jeszcze czy nie pogłębić wcięcia w osadzie, tam gdzie jest pęknięcie, by je wyeliminować. Za rady (w sensie linków choćby) co bym sobie doczytał wdzięcznym będę.
Slavia 634+DOC 3-9x40, Łucznik 87
Homo imago Dei est
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

jeśli chodzi o pęknięcie to najpierw trzeba go skleić a potem dopiero szlifować, i nie żadnym wikolem tylko klejem polipropylenowym (czy jakoś tak) Uszczelki to raczej nowe :D a oksydowanie ze ździeraniem starej osydy to na tym etapie sobie odpuść. Żelazo spróbuj wyczyścić ilesię da olejem BKP lub brunoxem
Awatar użytkownika
green_thunder
Posty: 6035
Rejestracja: 2007-11-06, 19:44
Lokalizacja: z Mokotowa

Post autor: green_thunder »

A ja mam takie pytanie: dlaczego piszecie o tym ledwo lepszym od chinki wyrobie _pomnik? Bo polski?
Awatar użytkownika
stah
Posty: 366
Rejestracja: 2010-07-06, 23:02
Lokalizacja: Jabłonna

Post autor: stah »

pięknyzadek pisze:Żelazo spróbuj wyczyścić ilesię da olejem BKP lub brunoxem
Tak wygląda po dopieszczeniu PKB. Dzięki za rady.
Slavia 634+DOC 3-9x40, Łucznik 87
Homo imago Dei est
Awatar użytkownika
bonzoo
-#Srebrny Dobromir
-#Srebrny Dobromir
Posty: 1786
Rejestracja: 2008-02-03, 19:27
Lokalizacja: Łazy

Post autor: bonzoo »

Mocno sponiewieraną oksydę na systemie Haenela 312 potraktowałem preparatem "Cilit kamień i rdza" Jest w konsystencji żelu i całkiem sprytnie usuwa oksydę. Najlepiej nanieść na cały element i chwilę poczekać aż zacznie pojawiać się gołe żelastwo. Nie może być za długo wystawione na działanie preparatu bo pojawi się rdzawy nalot. Koniecznie trzeba elementy wcześniej odtłuścić bo w zatłuszczonych miejscach oksyda nie zejdzie. Później albo drobniutki papierek lub polerka filcem z pastą polerską. I do oksydowania :mrgreen:
Awatar użytkownika
stah
Posty: 366
Rejestracja: 2010-07-06, 23:02
Lokalizacja: Jabłonna

Post autor: stah »

Składam do kupy i gdyby nie Kochana Sąsiadka, która znalazła zgubiony (przy myciu benzyną) element - nici by były ;)

[ Dodano: 2010-10-09, 23:43 ]
No i złożyłem, a niedługo trzeba będzie sprawdzić czy to wogóle strzela.
Dla zainteresowanych - choć za pewien czas pewnie będzie nieaktualne - zestaw naprawczy Łucznik 87 ze sklepu artbron.pl - http://allegro.pl/zestaw-naprawczy-do-w ... 26948.html
Osobiście uszczelkę tłoka kupowałem u Kurierexa w Cekausie.
Slavia 634+DOC 3-9x40, Łucznik 87
Homo imago Dei est
Awatar użytkownika
Hiszpan63
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 7973
Rejestracja: 2009-06-28, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-CEKAUS

Post autor: Hiszpan63 »

Odgrzebuję stary temat , ale pilnie potrzebuję schematu budowy Łucznika 87/187. Takiego skatalogowanego numerkami części ... przeglądałem fora , ale zdaje się "diabeł ogonem nakrył" .. :oops: Może ktoś z Szanownych Kolegów pomoże ...
Jak Pan Bóg dali, to i z kija wypali....
HWunderGnom70 .Lady Daisy BUCK . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam :! ... często nie tam , gdzie celujemy :lol: ;)