Iż 22 parę pytań

Iżewska (Iż) / Bajkał, wszystko o Jeżykach

Moderatorzy: daras, Hiszpan63, forestkorsze

Rucznoj
Posty: 3
Rejestracja: 2009-08-31, 20:38
Lokalizacja: Szczecinowo

Iż 22 parę pytań

Post autor: Rucznoj »

Witam,
Jestem Tu nowy a w wiatrówki bawię się raptem miesiąc. Wcześniej bawiłem się (dalej zresztą bawię się) w ASG, lecz stwierdziłem, że strzelanie nie tylko do ludzi jest fajne ;)
Mam Iż'a, którego postanowiłem doprowadzić ze stanu dobrego do jeszcze lepszego. Trochę poczytałem na różnych forach o konserwacji tuningach itp.
Wiatrówkę przeczyściłem (wcześniej diesel'owała), starą uszczelkę tłoka przeczyściłem. Potem trochę strzelałem (ok. 400 śrucin) i właścwie nie było za bardzo do czego się doczepić.

Wymyśliłem sobie, że kupię nową skórzaną uszczelkę tłoka i tutaj zaczynają się schody - nowa uszczelka jest przeznaczona do iż 22 i 38 lecz rozmiarami różni się od tej co było wcześniej. Mimo, że jest bardzo porządna, brakuje jej ok. milimetra by była bardziej szczelna (kiedy zatkałem lufę palcem, a tłok zostawiłem w pozycji napiętej nie opadał, a kiedy przycisnąłem nożem poruszał się ruchem jednostajnym). NA starej uszczelce tłok chodzi bardzo ciężko. Ponieważ nowa uszczelka nie była w stanie wyrzucić śruciny nawet na 5 m zostałem przy starej, którą wymyłem specyfikiem do skóry, a potem ją natarłem, także specjalnym środkiem.
Dziś po ok 7 strzałach pociski, zamiast lecieć po lini prostej, pluły parabolą na 15m.
Obrazek
[Nowa i stara uszczelka]
No i teraz pytanie do dośwadczonych, co robić? Kilka tematów niżej jest załączone zdjęcie uszczelki, która jest 2 razy dłuższa od moich. Czy założenie obydwu w sposób jak na zdięciu będzie ok?
Obrazek

Czytałem o tym, że iżyki nie lubią tuningów polegających na wsadzaniu mocniejszych sprężyn, ale podobno to co jest aktualnie nie jest oryginalną sprężyną:
Obrazek W środku były 2 podkładki. Jak myślicie, czy te sprężyny byłyby ok?
Sprężyny!
No i właściwie ostatnia sprawa - wydaje się, że uszczelka w kostce lufy jest trochę zjechana na szczęscie w moim mieście jest firma, która produkuje prawie wszystkie możliwe oringi - i teraz pytanie, jak miałby mniej więcej wyglądać taki oring, bo trudno byłoby mi złożyć zamówienie nie wiedząc o czym właściwię mówię :P

Mam nadzieję, że ktogoś nie zamęczyłem swoimi wypocinami :lol: . Przeprasza, że tak dużo, ale wcześniej starałem się znaleźć jak najwięcej informacji i teraz z nadmiaru mam mętlik w głowie.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ur.
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 4997
Rejestracja: 2007-10-01, 23:11
Lokalizacja: ...znowu YelonkY

Post autor: Ur. »

Cześć.
Na twoim miejscu zacząłbym od sprawdzenia, gdzie ucieka powietrze.
Zapal papieroska albo poproś kogoś kto pali, żeby dmuchnął w lufę. Zobaczysz po dymie gdzie masz straty. Być może przyczyną jest właśnie uszczelka lufy (rozmiaru jeszcze poszukam, bo na forum na pewno gdzieś jest).
Co do sprężyn to te z linka się nie nadają, lepiej kupić klasyczne o okrągłym przekroju druta.
Co do uszczelki tłoka to od wysokości dużo ważniejsze jest żeby dobrze przylegała. Ja bym raczej dwóch uszczelek nie wstawiał, bo opory w cylindrze wzrosną i albo będziesz miał spadek energii, albo będziesz musiał dać mocniejszą sprężynę co wysili niepotrzebnie system.
... z warzyw najbardziej lubię tytoń.
Awatar użytkownika
januszmariusz
Posty: 2667
Rejestracja: 2008-07-07, 11:34
Lokalizacja: Przemyśl/Żurawica

Post autor: januszmariusz »

Tu masz zestaw naprawczy z uszczelką zepto:
http://www.allegro.pl/item717934039_sta ... prawc.html
Moim zdaniem sprężyna + podkładki z fotki są w porządku i tego bym nie wymieniał.
Obrazek

[ Dodano: 2009-08-31, 23:17 ]
Wszystko o Iżu :
http://nasze-wiatrowki.pl/viewforum.php?f=46
pozdrawiam Janusz
Crosman C1K77+PP 4x32 AO - Iż-38 klasic. B2 po remoncie i ma się dobrze
Nowy nabytek TYTAN GS-750 + Kandar 3-9x40
Awatar użytkownika
Negza
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 340
Rejestracja: 2007-11-07, 14:26
Lokalizacja: Miechów

Post autor: Negza »

Januszmariusz dobrze pisze. Sprężynę masz dobrą. Iż-22 to słaba wiatrówka. W oryginale nadaje śrutowi energię około 4-5J. Nie szalej z tuningowymi sprężynami, bo dużo większej energii nie uzyskasz (za mała komora sprężania), a był opisany przypadek oderwania czoła cylindra po włożeniu bardzo mocnej sprężyny.
Uszczelka w Iżu ma być krótka. Długa uszczelka zmniejsza komorę sprężania, przez co spada "moc". Dwie uszczelki zupełnie nie mają sensu.

Z oringami w kostce lufy bywa różnie. Zmierz średnicę wewnętrzną i zewnętrzną rowka i podaj te wymiary sprzedawcy. Prawdopodobnie będziesz musiał podłożyć cieńszy oring pod spód a dopasowany użyć jako właściwej uszczelki. Głębokość rowka w kostce różni się w poszczególnych egzemplarzach. Najlepiej kupić kilka oringów (koszt niewielki, 20gr sztuka) i dopasować eksperymentalnie.
Wiatrówki różne
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

Negza pisze:Sprężynę masz dobrą
to nie jest pewne gdyż jaki pisze
Rucznoj pisze:zostałem przy starej, którą wymyłem specyfikiem do skóry, a potem ją natarłem, także specjalnym środkiem.
wg mnie uszczelka po wymyciu i konserwacji najprawdopodobniej spuchła, i o ile wczesniej jakoś sprężyna dawała sobie radę, to po tym zabiegu już nie.
Ruczoj sprawdź czy tłok po tej konserwacji nie chodzi przypadkiem ciężej i dla zasady przesmaruj uszczelkę olejem sprężarkowym.
Pozdr
Awatar użytkownika
Negza
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 340
Rejestracja: 2007-11-07, 14:26
Lokalizacja: Miechów

Post autor: Negza »

Rucznoj pisze:zostałem przy starej, którą wymyłem specyfikiem do skóry, a potem ją natarłem, także specjalnym środkiem.
Ale to było o uszczelce, nie o sprężynie.
Moim zdaniem sprężyna ze zdjęcia wygląda dobrze.

Uszczelka faktycznie wymaga wymiany albo nasączenia.
Wiatrówki różne
Rucznoj
Posty: 3
Rejestracja: 2009-08-31, 20:38
Lokalizacja: Szczecinowo

Post autor: Rucznoj »

Witam
Dzięki za szybkie odpowiedzi ;) . Zrobiłem test, o którym mówił KbUr35 - okazuje się, że nie ma żadnej ucieczki powietrza, gdy jest podwójna uszczelka (założona specjalnie do tego testu), tak więc ta w kostce lufy jest ok. Zapomniałem wspomnieć, ale wcześniej nasączyłem ją olejem silikonowym.
Natomiast kiedy bawiłem się z uszczelkami na osobno, to:
gdy była zamontowana nowa i dmuchałem w lufę, to mniej więcej na jednym "wydechu" potrafiłem z połowy cylindra do końca wypchnąć tłok.
NA starej natomiast musiałem bardzo wiele razy dmuchać by osiagnąć podony efekt.
Więc teraz pytanie, jaki opór powinna stawiać dobra uszczelka? Oraz jeszcze bardziej banalne, czy uszczelka powinna być dokręcona do tłoka na max'a, czy moze z 1-2mm luzem? :oops:

Jak na moje laickie oko mogą być 3 powody złego działania:
uszczelka, śruciny, lub nieszczęsna spreżyna. Właśnie co do sprężyny mam największe wątpliwości ponieważ, z tego co mi wiadomo był problem z dopasowaniem odpowiedniej. Czy w takim razie taka byłaby ok: http://www.allegro.pl/item703899279_14_ ... yczna.html
Śrut, którego używam, to "Premier Hollow Point".
Zdaję sobie sprawę, że jest to wiatrówka, bardziej rekreacyjna, niż niszczyciel z wieloma Joule'ami, więc raczej zależy mi na tym, żeby jeszcze pożyła, niż po kolejnych tysiącach strzałów rozpadłą się w rękach.
@Negza
O jakim nasączeniu mówisz? Czy na przykład olej silikonowy byłby ok?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Maruda
Posty: 1197
Rejestracja: 2007-10-06, 17:12
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

Nie kupuj sprężyny z drutu grubszego niż 3.2 mm. Zamiast skórzanej uszczelki załóż uszczelkę od Slavii 634. Skóra stawia zbyt duży opór, stąd strata energii. Uszczelka musi być cienka (5-6 mm), skórzana ma 25 mm, a więc zmniejsza się komora sprężania. Mój Jeżyk na Słowackim gładkim śrucie z zaokrąglonym łebkiem ma 7.5 J.
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

Negza pisze:Ale to było o uszczelce, nie o sprężynie.
Moim zdaniem sprężyna ze zdjęcia wygląda dobrze.
trochę zamotałem, ale chodziło mi o związek przyczynowo skutkowy, gdyż moim zdaniem to, że sprężyna dobrze wygląda nie świadczy, że jest dobra.
Rucznoj pisze:Więc teraz pytanie, jaki opór powinna stawiać dobra uszczelka? Oraz jeszcze bardziej banalne, czy uszczelka powinna być dokręcona do tłoka na max'a, czy moze z 1-2mm luzem

Opór jak największy, nie może być luzu pomiędzy tłokiem i uszczelką
Awatar użytkownika
Negza
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 340
Rejestracja: 2007-11-07, 14:26
Lokalizacja: Miechów

Post autor: Negza »

Rucznoj pisze: @Negza
O jakim nasączeniu mówisz? Czy na przykład olej silikonowy byłby ok?
Pozdrawiam
Napisał Ci o tym Pięknyzadek: najlepiej olejem sprężarkowym. Chodzi o to, by maksymalnie uszczelnić i zmniejszyć ryzyko zapłonu oleju na czole tłoka pod wpływem ciśnienia.
Silikonowy będzie dizlował.
Wiatrówki różne
Awatar użytkownika
Ur.
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 4997
Rejestracja: 2007-10-01, 23:11
Lokalizacja: ...znowu YelonkY

Post autor: Ur. »

Maruda pisze:skórzana ma 25 mm
Ni. Ja mam skórzaną uszczelkę do Iżyka właśnie i jej wysokość nie przekracza 5-7mm.
... z warzyw najbardziej lubię tytoń.
Awatar użytkownika
januszmariusz
Posty: 2667
Rejestracja: 2008-07-07, 11:34
Lokalizacja: Przemyśl/Żurawica

Post autor: januszmariusz »

Iżyk 22-38 dla mnie to historia i (klasic)w swoim i jedynym wykonaniu.
Usczelka -skóra ( wymyta w benz.ekstr. następnie nasączona olejem i odsączona)
sprężyna adaptowana z B(1-2-3) są identyczne skrócona do 27 zw .
Wiadomo że jak nie posmarujesz , to nie pojedziesz (molibden) + 1-2 kropelki po złożeniu do komory spręż.
Obrazek
Osada również odnowiona pokryta SZELAKIEM.
IŻ 38 Oryg.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2009-09-03, 18:27 przez januszmariusz, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam Janusz
Crosman C1K77+PP 4x32 AO - Iż-38 klasic. B2 po remoncie i ma się dobrze
Nowy nabytek TYTAN GS-750 + Kandar 3-9x40
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

Panie Janusz, coś za czarny system w Twoim iżu, czy aby nie oksydowałeś :?
Awatar użytkownika
januszmariusz
Posty: 2667
Rejestracja: 2008-07-07, 11:34
Lokalizacja: Przemyśl/Żurawica

Post autor: januszmariusz »

pięknyzadek pisze:czy aby nie oksydowałeś
No oczywiście, dlatego tak wygląda ;)
pozdrawiam Janusz
Crosman C1K77+PP 4x32 AO - Iż-38 klasic. B2 po remoncie i ma się dobrze
Nowy nabytek TYTAN GS-750 + Kandar 3-9x40
Rucznoj
Posty: 3
Rejestracja: 2009-08-31, 20:38
Lokalizacja: Szczecinowo

Post autor: Rucznoj »

Janusz ładne - do tego będę dążył w swoim ;)
Dzięki za pomoc wszystkim, sprawa się rozjaśniła. Mam teraz tylko zagwozdkę, czy kupić zestaw naprawczy, do którego link zaserwował Janusz, czy bawić się olejem. To już tylko zależy od tego jak budżet sobie rozplanuję :mrgreen: W sumie smary można mieć od ręki w mieście, zgaduję, że w jakimś z pneumatyką dostanę. A zestaw kusi ceną i tym, że nie trzeba się nachodzić :P
Pozdrawiam