Olejowanie

Moderator: Hiszpan63

Awatar użytkownika
Apetizer
Posty: 484
Rejestracja: 2010-07-25, 21:01
Lokalizacja: Stare Babice

Olejowanie

Post autor: Apetizer »

Mam kilka pytań odnośnie olejowania :
Jak i czym wykonuje się taki zabieg?
Czy potrzebny jest do tego specjalny olej ?
Czy można użyć np jadalnego, silnikowego , pokostu lub innego łatwo dostępnego?
czy jeżeli nie będziemy zadowoleni z efektu to takie olejowane drewno można bejcować i lakierować?
W jakim stopniu olejowanie zabezpiecza drewno przed czynnikami zewnętrznym?i
Awatar użytkownika
Ur.
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 4997
Rejestracja: 2007-10-01, 23:11
Lokalizacja: ...znowu YelonkY

Post autor: Ur. »

-smarujesz olejem lnianym (pokostem chyba też) i wycierasz, jak drewno już trochę wchłonie.
-nie wiem jak z bejcowaniem itp. po oleju, ale nie wróżę sukcesów
- zabezpiecza całkiem nieźle. Moim zdaniem jest praktyczniejsze od lakieru, bo
a) łatwiej radzić sobie z wgnieceniami
b) nie najdzie Ci wilgoć pod lakier, co jest szczególnie denerwujące.
... z warzyw najbardziej lubię tytoń.
Awatar użytkownika
citmaster
Posty: 199
Rejestracja: 2010-03-21, 23:04
Lokalizacja: z Chin

Re: Olejowanie

Post autor: citmaster »

Dariusz pisze:Mam kilka pytań odnośnie olejowania :
Jak i czym wykonuje się taki zabieg?
Czy potrzebny jest do tego specjalny olej ?
Czy można użyć np jadalnego, silnikowego , pokostu lub innego łatwo dostępnego?
czy jeżeli nie będziemy zadowoleni z efektu to takie olejowane drewno można bejcować i lakierować?
W jakim stopniu olejowanie zabezpiecza drewno przed czynnikami zewnętrznym?i
Też będe strugać nowy opał z myslą wykończenia olejem. Pewien wielki fachowiec tutaj nawrzucał wiele dobrego Olejowanie

pozdrawiam
At 44 BP .177 & Leoś 4,5-14x50 SF
http://www.youtube.com/watch?v=K1t4pGxYG0o
Awatar użytkownika
palindrom
Posty: 30
Rejestracja: 2010-08-25, 00:09
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: palindrom »

Wiem że linkowanie innego forum jest niegrzeczne ale Łukasz Pietruszka zrobił całkiem przyjazne kompendium na ajłebie. Kieruję się zasadą Netykiety propagującej niezaśmiecanie / niepowielanie bez potrzeby ;)
http://bron.iweb.pl/viewtopic.php?t=38101
Logun Solo + 3-9x33 EFR + 6-24x56 SF; HW 50s + 4-12x40 OA; HW 40 PCA + 2x20; C357 + RD
Awatar użytkownika
citmaster
Posty: 199
Rejestracja: 2010-03-21, 23:04
Lokalizacja: z Chin

Post autor: citmaster »

Hehe kolega podrzucił ten sam link co ja w poście powyżej ;)
At 44 BP .177 & Leoś 4,5-14x50 SF
http://www.youtube.com/watch?v=K1t4pGxYG0o
Awatar użytkownika
palindrom
Posty: 30
Rejestracja: 2010-08-25, 00:09
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: palindrom »

Byłem śpiący :P
Logun Solo + 3-9x33 EFR + 6-24x56 SF; HW 50s + 4-12x40 OA; HW 40 PCA + 2x20; C357 + RD
Awatar użytkownika
Apetizer
Posty: 484
Rejestracja: 2010-07-25, 21:01
Lokalizacja: Stare Babice

Post autor: Apetizer »

Dziękuje za linki, prawdę powiedziawszy myślałem że to prostszy zabieg.
miki
Posty: 194
Rejestracja: 2010-06-29, 12:20
Lokalizacja: Błonie

Post autor: miki »

To naprawdę bardzo prosty zabieg. Łukasz jest perfekcjonistą, i warto poczytać, i zastosować jego porady. Ale tak naprawdę prawie nie sposób tego spieprzyć :)
Awatar użytkownika
bonzoo
-#Srebrny Dobromir
-#Srebrny Dobromir
Posty: 1786
Rejestracja: 2008-02-03, 19:27
Lokalizacja: Łazy

Post autor: bonzoo »

miki pisze: Ale tak naprawdę prawie nie sposób tego spieprzyć :)
Dokładnie :mrgreen:
Awatar użytkownika
Apetizer
Posty: 484
Rejestracja: 2010-07-25, 21:01
Lokalizacja: Stare Babice

Post autor: Apetizer »

Czytając ten opis to nie wygląda na prostą sprawę ,zacząłem się zastanawiać w którym momencie należy splunąć przez lewe ramię w celu odczynienia uroków.
Ale skoro piszecie ze to prosta sprawa to potrenuje na kawałku jakiegoś drewna.
Awatar użytkownika
SlaweQ
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 3599
Rejestracja: 2007-10-08, 09:02
Lokalizacja: Łódź

Post autor: SlaweQ »

Ponieważ kilka drewienek odnowiłem to postaram się to opisać w kilku punktach:

1. Zdzieranie starej warstwy lakieru z drewienka. Dwie metody do wyboru.
Mechaniczna papierem 80/120 raczej do cienkiego lakieru.
Chemiczna, specjalne środki z marketów budowlanych, do grubego lakieru, daje radę na 2-3 razy.

2. Wyrównanie po pierwszym czyszczeniu. Usuwasz resztki mocniej wchłoniętego lakieru na zagięciach, wyobleniach.
Po tym szlifie powstają dość głębokie rysy, papier 120/180, które niwelujesz kolejnymi gradacjami.

3. Opcjonalnie prasowanie drewna. Gdy mamy wgniecenia zakrapiasz je wodą, chwilę czekasz i prasujesz je przez szmatkę.
Pomaga w większości przypadków, no chyba że ktoś traktował osadę siekierą.

4. Teraz wyrównujemy osadę papierkami 240/600 i na tym etapie po każdym przeszlifowaniu przecierasz drewienko wilgotna szmatką, czekasz chwilkę aż woda odparuje a drewno się zjeży.
Ścinasz te podniesione włoski papierem i przechodzisz do szlifowania kolejną gradacją.
Wilgotna ściereczka ma jeszcze tą właściwość, że uwidacznia głębsze niedoszlifowane rysy,
są jaśniejsze od zalegających w nich drobin pyłu i kontrastują na tle ciemniejszego od wilgoci drewienka.
Te miejsca trzeba dopracować, bo po położeniu oleju będzie je widać.
Tak jak niedoszlifowane wżery na metalu po położeniu oksydy :/

5.To samo co powyżej tylko przedział od 800 do ...., to zależy od stopnia determinacji szlifującego.
Drewno ma być gładkie w dotyku i budzić zachwyt u szlifującego.

! Taka mała uwaga. Jeśli masz zamiar dorobić ozdobną wstawkę z blachy (aluminium, mosiądz), to trzeba szlifować ja razem z drewnem (przykręconą do kolby, bez stopki).
Czemu? Bo przy szlifowaniu samego drewna na ostrej fabrycznej krawędzi gdzie jest mocowana stopka,
zrobi się nam lekkie zaoblenie krawędzi i późniejsze pasowanie blaszki będzie upierdliwe.

6. Zaczynamy olejować. Ja robiłem to zawsze olejem lnianym ze sklepu ze zdrową żywnością.
Przed pierwszą warstwą odtłuszczam osadę terpentyna balsamiczną.
Pierwsze dwa wtarcia robię mieszanką 1/1 olej/terpentyna balsamiczna.
Lepiej się wchłania, gruntuje. Na tym etapie widać już jaki kolor będzie miało drewno po samym oleju.
Możemy je przyciemnić bejcą na bazie terpentyny, ja robię to 'StarVaxem'.
Czy da się to zrobić na tym etapie bejca na innej bazie nie wiem.
Jak się bejca wchłonie to kładziemy kolejne warstwy oleju.
Na początek 1-2 dziennie, to zależy jak drewienko szybko wchłania, potem raz dziennie, aż dojdziemy do opcji raz na tydzień.
Olej wcieramy cierpliwie dłońmi w całą osadę, to bardzo odstresowujące zajęcie 8-)

Trochę zdjęć prac nad drewnem, masz w temacie o odnawianiu mojej byłej 300-ki:

http://nasze-wiatrowki.pl/viewtopic.php ... c&start=15

Powodzenia i trzymam kciuki :)

P.S. Tego nie da się sp...ć :mrgreen:

Uczę się strzelać od nowa 8-)
Awatar użytkownika
maximus
Posty: 2628
Rejestracja: 2007-10-19, 16:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: maximus »

Tak troszkę nie na temat ale mam nadzieję że się nie pogiewacie. Jestem właśnie na etapie wykańczania osady do mojego FVB. I tu pytanie do was, mam drewniany palmrest i chciał bym go od spodu czymść podkleić bo z regóły tam się obija. Co tam zastosaować , jakim materiałęm podkleić. Robił ktoś coś takiego?
Diablik + Waver v10 2-10x38
Awatar użytkownika
daras
-#Złoty Dobromir
-#Złoty Dobromir
Posty: 5295
Rejestracja: 2007-10-01, 22:04
Lokalizacja: Swarzędz

Post autor: daras »

Przyjedź, dam Ci specjalna gumę.
guntuning.com
Awatar użytkownika
blucas
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 765
Rejestracja: 2013-03-28, 11:37
Lokalizacja: Pcim / Myślenice

Post autor: blucas »

Żeby nie śmiecić nowym tematem zapytam tutaj.
Niedawno olejowałem moją osadę wszystko ładnie wyszło jak na pierwszy raz. niestety przez nieuwagę zrobiłem wgniotkę (podczas przeładowywania od zamka w kieszeni bluzy).
Da się to wyciągnąć żelazkiem bez uszkodzenia powłoki? czy będzie trzeba poprawiać olejowanie?
C.3576, Ka.CaP-1 - jeszcze się robi
Awatar użytkownika
Michał
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 2652
Rejestracja: 2009-08-25, 13:21
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Michał »

To zależy jak duże to wgniecenie,jak niewielkie to da radę.Mokra szmatka żelazko i jazda.
Ja nie miałem żadnych problemów z powłoką jaka była taka jest.
HW97 .177,Remington Summit .177,Lov2 .177,C 2240 .177-Walther 2x20,Colt 1911,Hatsan 135 .22,CP1-M .177,CP1 .177,SPA p10 .22