SKS - Nasze Forum
Liga SKS Liga SKS  Mapa Google  Mapa Google  Kawiarenka  Kawiarenka  FAQ  FAQ  Szukaj  Szukaj  Użytkownicy  Użytkownicy Grupy  Grupy
 
Rejestracja  ::  Zaloguj Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
 

Odpowiedz do tematu SKS - Nasze Forum Strona Główna » Sprzęt » Naprawa, Tuning, Renowacja » Porady » Konserwacja i smarowanie wiatrówek
Konserwacja i smarowanie wiatrówek
Autor Wiadomość
Tomasz_XX 
Tomasz





Dołączył: 03 Wrz 2015
Skąd: Chotomów / Legionowo
Wysłany: 2015-09-14, 12:13   

Witam,
chciałbym zapytać czy do smarowania wiatrówki sprężynowej sprawdzają się smary w aerozolu ?
Na poniższej stronie znalazłem: smar z dwusiarczkiem molibdenu, smar miedziany - oba w aerozolu.

https://sklep.avt.pl/category/chemia-smary
_________________
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
 
 
Filo 
Włodzimierz





Wiek: 69
Dołączył: 24 Lis 2013
Skąd: Warszawa-Bielany
Wysłany: 2015-09-14, 16:02   

Bardziej doświadczeni koledzy milczą , więc czuję się zmuszony odezwać :> .Jeśli nie masz jakiegoś sprzętu do pomiaru energii strzału i nie lubisz eksperymentować , to nie kombinuj . Smar stały , z dwusiarczkiem molibdenu na tłok , prowadnicę i sprężynę i na dobrą sprawę na wszystko inne , za wyjątkiem mechanizmów spustowych . Tu stosuj Ballistol , lub podobne środki do ogólnej konserwacji . Środki w aerozolu mogą mieć zmniejszoną lepkość związaną ze sposobem aplikacji . Ja eksperymentuję , ale mam sprzęt i możliwość kontroli efektów zastosowania nowych smarów . Zapomniałem dodać , że Daras w pierwszym poście tego tematu wszystko to omówił :D .
 
 
Tomasz_XX 
Tomasz





Dołączył: 03 Wrz 2015
Skąd: Chotomów / Legionowo
Wysłany: 2015-09-15, 10:36   

Ok. Przeczytałem cały ten wątek, ale wychodzę z założenia, że pytać warto i korzystać z wiedzy osób doświadczonych.
Na chwile obecną mam olej PKB i chcę dokupić pozostałe środki wydając do 50 zł. Te aerozole kuszą ceną - stąd też moje zapytanie.
Możesz mi od strony technicznej wytłumaczyć dlaczego nie należy używać oleju sprężarkowego do smarowania powierzchni cylindra pomijając kwestię "dieslowania" ?
_________________
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
 
 
Tomasz_XX 
Tomasz





Dołączył: 03 Wrz 2015
Skąd: Chotomów / Legionowo
Wysłany: 2015-09-15, 12:12   

Już wiem więcej, Przemek - Hiszpan63 w innym wątku napisał:

http://nasze-wiatrowki.pl...er=asc&start=30

"Dawanie oleju sprężarkowego do komory , ma sens w przypadku uszczelek skórzanych . Muszą być nasączone i mieć jak się ślizgać , a nie wykruszać . Obecnie nie ma takiej potrzeby , jak również żaden z tego pozytywny efekt . Przez chwilę jest wyższa energia , a potem wszystko wraca do normy".

:)
_________________
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
 
 
Filo 
Włodzimierz





Wiek: 69
Dołączył: 24 Lis 2013
Skąd: Warszawa-Bielany
Wysłany: 2015-09-15, 12:20   

Tomasz_XX napisał/a:

Możesz mi od strony technicznej wytłumaczyć dlaczego nie należy używać oleju sprężarkowego do smarowania powierzchni cylindra pomijając kwestię "dieslowania" ?

Ja nie mówiłem , że nie należy . To opinia Cortez'a . Przemek ( Hiszpan ) potwierdził , że do nasączania skórzanych tłoczków właśnie się nadaje . Tłoczek nasączony przypadkowym olejem może powodować diesla przez kilkadziesiąt strzałów i trudno się go pozbyć . Wkroplenie 2-3 kropli oleju sprężarkowego nad tłoczek niczego nie uszkodzi , także w tłoczku z tworzywa . Małym problemem może być tylko to , że chwilowo dokładniej się doszczelni powodując wzrost energii strzału , co będzie widać na tarczy .
Właśnie doczytałem co napisałeś w twoim poście gdy ja pisałem swój .
 
 
Tomasz_XX 
Tomasz





Dołączył: 03 Wrz 2015
Skąd: Chotomów / Legionowo
Wysłany: 2015-09-16, 06:13   

Rozumiem. Dziękuję za wyjaśnienia.
W końcu temat mam jasność, co do sensu stosowania oleju sprężarkowego i smarów w aerozolu.
;)
_________________
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
 
 
Tomasz_XX 
Tomasz





Dołączył: 03 Wrz 2015
Skąd: Chotomów / Legionowo
Wysłany: 2015-09-22, 11:32   

Witam, tym razem chciałbym zapytać czym odtłuszczacie elementy wiatrówki, ze starych fabrycznych smarów przed ich nasmarowaniem smarem molibdenowym i miedziowym ? Środków jest mnóstwo, ale może są dedykowane.
_________________
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
 
 
Hiszpan63 
PRZEMEK





Wiek: 55
Dołączył: 28 Cze 2009
Skąd: Warszawa-CEKAUS
Wysłany: 2015-09-22, 11:34   

Tomasz_XX napisał/a:
Środków jest mnóstwo, ale może są dedykowane.
... tak ... benzyna ekstrakcyjna ;)
_________________
Jak Pan Bóg dali, to i z kija wypali....
HWunderGnom70 , DP21Gnominia. . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam :! ... często nie tam , gdzie celujemy :lol: ;)
 
 
Tomasz_XX 
Tomasz





Dołączył: 03 Wrz 2015
Skąd: Chotomów / Legionowo
Wysłany: 2015-09-22, 12:37   

To był mój pierwszy preparat o którym pomyślałem, ale nie chciałem sugerować........ ;)
Dziękuję
_________________
Tomasz
Gamo PR 45, Łucznik wz. 70, Haenel 312 "Chrom" , IŻ-61, Slavia 631 lux 77
 
 
zbisz41 
Zbigniew




Wiek: 54
Dołączył: 20 Lis 2015
Skąd: Stare Tarnowice
Wysłany: 2015-11-26, 06:45   

Cześć.
Pozwolę sobie na pytanie czy używacie oleju do konserwacji dedykowanych do broni w spraju?
Na allegro jest dostepne sporo tego , opisy mówią że super do borni i do wszystkiego , co nie zawsze świadczy ze dobre :D no: Ballistol, Brumox, Target1.
Pytam o spraj bo nie każdy potrafi rozebrać wiatrówkę i jeszcze nie każdy potrafi potem ja poskładać :mrgreen:
Druga sprawa to słynny olej PKB jest tez obecnie dostępny 125 ml za 20pln , rozumiem że to najlepsza rzecz do konserwacji zewnętrznych części broni szczególnie chodzi mi o wszystkie elementy metalowe :lufa ,okolice spustu itp.
_________________
FWB-150-*- LGM-2 PCP+Burris Timberline 4.5-14x32
->lepiej głupio zapytać, niż mądrze coś sp...lić <-
 
 
Hiszpan63 
PRZEMEK





Wiek: 55
Dołączył: 28 Cze 2009
Skąd: Warszawa-CEKAUS
Wysłany: 2015-11-26, 09:06   

zbisz41 napisał/a:
Pytam o spraj bo nie każdy potrafi rozebrać wiatrówkę i jeszcze nie każdy potrafi potem ja poskładać :mrgreen:
Niestety , jak chcesz prawidłowo przesmarować wiatrówkę , to musisz ją rozebrać celem umycia , a później smarowania . Żaden z przytoczonych przez Ciebie specyfików nie służy do wewnętrznego smarowania wiatrówki.

PKB można konserwować tak system , jak i elementy drewniane .
_________________
Jak Pan Bóg dali, to i z kija wypali....
HWunderGnom70 , DP21Gnominia. . Strzelanie trzeba lubić , ale trafiać , to trzeba się nauczyć ... Karabin trafia sam :! ... często nie tam , gdzie celujemy :lol: ;)
 
 
zbisz41 
Zbigniew




Wiek: 54
Dołączył: 20 Lis 2015
Skąd: Stare Tarnowice
Wysłany: 2015-11-26, 09:14   

Hiszpan63 napisał/a:
PKB można konserwować tak system , jak i elementy drewniane .

Dokładnie to chodzi mi o części nie ruchome: zewnętrzne metalowe lufa , osłona spustu i co tam jeszcze jest .
Czyszczenie i kosmetyka żeby ładnie lśniło i ruda sie nie dobierała .
Pewnie to będzie moje główne zadanie smarowanie i konserwacja główna pewnie dla fachowca zostawię :mrgreen:
_________________
FWB-150-*- LGM-2 PCP+Burris Timberline 4.5-14x32
->lepiej głupio zapytać, niż mądrze coś sp...lić <-
 
 
zbisz41 
Zbigniew




Wiek: 54
Dołączył: 20 Lis 2015
Skąd: Stare Tarnowice
Wysłany: 2015-11-28, 08:15   

Filo napisał/a:
Widzę Przemku , że kolejny raz nadepnąłem Ci na odcisk , ale tylko dlatego , ze sam podstawiasz stopę . Nie zajmuję się smarowaniem wyczynowych karabinków i nie chcę zamieniać Twojego smaru , ani hoganowskiego , z pilnie strzeżonymi recepturami , Smarolem PTFE . Twierdzę tylko , na podstawie swoich skromnych doświadczeń , że Smarol jest lepszy od standardowego smaru molibdenowego . Tyle i tylko tyle.

Hiszpan63 napisał/a:
Filo napisał/a:
Widzę Przemku , że kolejny raz nadepnąłem Ci na odcisk
... nic z tego :P ... nie mam odcisków i noszę opancerzone buty .

Jak coś polecasz , to przedstaw zalety udowadniając , że są . Napisz w jaki sposób stosujesz . Pokaż efekty . Żeby nie było potem płaczu , że napsikał przez lufę pół opakowania spreju i zdechł system , zerwało montaż lub roztrzepało optykę .

Zwróć uwagę , że wszyscy , którzy pytają o smary w spreyu , robią to w kontekście nie rozbierania karabinka , a jedynie napsikania do systemu . To już któryś temat , gdzie zabierasz głos utwierdzając ich w przekonaniu , ze można tak bezkarnie :idea:

Nie mam nic do spreyowego smaru . Skoro ktoś chce go używać , to niech sobie używa . Ale niech wie , że wszystko trzeba z umiarem i zgodnie ze sztuką . Tego nie piszesz Filo . Nie istruujesz jak aplikować , a przede wszystkim nie informujesz , że należy karabinek rozebrać. Do tego w moim mniemaniu , czas oczekiwania na odparowanie nośnika i niewiadoma ilość pozostawionej warstwy , a tym samym nieznany efekt , dyskwalifikują takie rozwiązanie jako powtarzalne .

Dzieło przypadku Drogi Filo , a nie zamierzone działanie .

Taka podziała sie dyskusja , moim zdaniem więcej niż ciekawa ,dlatego warto aby tu znalazła miejsce i kontynuacje ...dl;a potomnych :o
_________________
FWB-150-*- LGM-2 PCP+Burris Timberline 4.5-14x32
->lepiej głupio zapytać, niż mądrze coś sp...lić <-
 
 
Cortez 
Piotr




Wiek: 55
Dołączył: 18 Wrz 2009
Skąd: Mokotów/Sadyba
Wysłany: 2015-11-28, 09:04   

Widzę, że wyręczyłeś modów... :shock:
_________________
Daystate Merlyn S + Nitrex 3-9x42/SS 10x42
 
 
Filo 
Włodzimierz





Wiek: 69
Dołączył: 24 Lis 2013
Skąd: Warszawa-Bielany
Wysłany: 2015-11-29, 11:19   

Próbuję trzeci raz .
Przypomnę skąd się wzięło poszukiwanie nowego smaru . Dostałem w ręce fabrycznego IŻ-a38 , ze zleceniem przeglądu i smarowania , ale bez żadnych zmian w konstrukcji . Karabinek , przed rozbiórką , pracował jak przysłowiowy szwajcarski zegarek . Rozbiórka pokazała , że oryginalny smar jest nie tyle gęsty co lepki , a przepychanie tłoka w cylindrze wymagało użycia dość istotnej siły . Prowadnica ( stalowa , teleskopowa ) miała w sprężynie znaczący luz , prawie 0,5 mm . Umycie i smarowanie smarem molibdenowym do przegubów dało efekt grającej sprężyny . Wykonałem ciasną prowadnicę z ertalitu , ale właściciel nie zgodził się na zmianę stanu fabrycznego i trafiła ona niedawno do któregoś z kolegów . Logika wskazywała , że dobrą pracę systemu zapewniali Rosjanie dając lepki smar , spełniający rolę amortyzatora i niwelujący wszelkie drgania w systemie . Nie mogłem oddać Robertowi Sosze instrumentu muzykowego ;) i musiałem poszukać odpowiedniego smaru . Sprawdziłem kilka . Smarol PTFE , w sensie efektu tłumienia , okazał się najbardziej zbliżony do oryginału . Smarolu nie można " przedawkować " , bo nadmiar po prostu ścieka , a z cylindra i tłoka można go wylać . Ja składam wiatrówkę na drugi dzień , dając czas na dokładne odparowanie nośnika . Zdarzyło mi się jednak składać karabinek na cito , a potem od razu strzelać . W efekcie było tylko kilka niewielkich diesli , ale nie polecam , bo stopniowe zagęszczanie się smaru powoduje zmiany na tarczy . Smarol zmniejsza energię strzału o kilka procent , przez co nadaje do karabinków lekko przekraczających limit , takich jak Crosman Remington Summit , bo umożliwia sprowadzenie ich do limitu , bez ingerencji w konstrukcję . Rozrzut prędkości dla karabinków podlimitowych mieści się w granicach 2,5 m/s , co jest zupełnie przyzwoitym wynikiem .. Wpływu temperatur na lepkość smaru , o czym wspominał Przemek , oczywiście nie sprawdzałem , a ewentualny wpływ zapewne niwelowałem odruchowo kliknięciem wieżyczki . Zresztą nie mam ambicji rekomendowania Smarolu do wiatrówek wyczynowych , a tylko sugeruję zastąpienie nim smaru molibdenowego do przegubów samochodowych w sprzęcie rekreacyjnym .Dodam jeszcze dwie uwagi . Przed aplikacją należy tak długo wstrząsać puszką , aż próbka pokaże , że smar jest jednolicie bezbarwny i nie wydziela się biały teflon . Po złożeniu , stabilizacja energetyczna wiatrówki , ze względu na konieczność rozprowadzenia lepkiego smaru , następuje po kilkunastu , a nawet kilkudziesięciu strzałach .
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
SKS - Nasze Forum Strona Główna » Sprzęt » Naprawa, Tuning, Renowacja » Porady » Konserwacja i smarowanie wiatrówek
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

 
 

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template created by Dustin Baccetti modified by BBHelp.pl oraz nasze-wiatrówki.pl
Część materiałów oraz grafik © nasze-wiatrówki.pl oraz Bastek i Tregarth.
 
     
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 14