Tuning Air Master 300 ( Kral A02 ) DoktoPio - Opis
Moderatorzy: daras, Hiszpan63, forestkorsze
-
- Posty: 195
- Rejestracja: 2008-09-01, 19:52
- Lokalizacja: Bełchatów
Tuning Air Master 300 ( Kral A02 ) DoktoPio - Opis
Osobiście posiadam Air Mastra 300 i powiem tak miałem pewne zastrzeżenia i chciałem bardziej powtarzalnego i precyzyjnego strzelania co do mocy strzału to też mógł by być mocniejszy. Do tego tuningu przygotowywałem się z miesiąc czasu dorabiałem wszystkie potrzebne elementy kupiłem uszczelkę tłoka Zepto i sprężynę tuningowa .
Zbudowałem chronometr żeby sprawdzić wyniki przed i po tuningu !
Efekt tuningu przerósł moje oczekiwania !
Dokonałem tuningu 3 razy po to ażeby osiągnąć najlepszy efekt
Najpierw była rozbiórka wiadomo.
Zaznaczyłem miejsce w których należy nacisnąć np wkrętakiem żeby wyjąc zaślepki które nam umożliwią dostanie sie do śrub mocujących cylinder itp
Troszkę bebeszków ze standardowego zestawu, skromnie to wygląda
Tuning nr 1
następujące zmiany:
-polerowanie cylindra na lusterko
-polerowanie tłoka
-dołożenie korka z poliamidu PA6 na koniec sprężyny
-dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego na korek
-złożenie koszulki termokurczliwej na prowadnicę sprężyny
-dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego od strony prowadnicy sprężyny
-dołożenie podkładki z teflonu od strony prowadnicy sprężyny
-polerowanie końcówek sprężyn na lusterko "sprężyna oryginalna"
-polerowanie spustu
-wymiana uszczelki tłoka na uszczelkę Zepto
-dociążenie kolby ciężarkiem 750gram
-wyciszenie kolby pianką i gąbką
-smarowanie elementów smarami molibdenowym, silikonowym i miedzianym
Na fotkach widać wnętrze cylindra przed polerowaniem. Widać głębokie rysy wzdłuż cylindra !
Poniżej wnętrze cylindra po wykonaniu polerki. Zniknęły głębokie rysy. Może fotki są trochę kiepskie ale taki mam aparat
Tłok, widać głębokie rysy na końcu !
Tłok po zabiegu szlifowania i polerowania
Wymiana uszkodzonej oryginalnej uszczelki tłoka ! Nie mam dla porównania zdjęć z założoną uszczelką Zepto
Założenie na prowadnice koszulki termokurczliwej celem zmniejszenia luzu między sprężyną a prowadnica.
Założona koszulka zmniejszy prawdopodobieństwo wykrzywiania sie sprężyny oraz cichszą pracę
Sprężyny standardowa z lewej i tuningowa z prawej widać niedopracowane końce sprężyn są zbyt ostro obrobione będą niszczyć podkładki z brązu !!!
Sprężyny po szlifowaniu i polerce, dzięki temu będzie lepszy poślizg miedzy sprężyną a podkładką z brązu, łatwiejsze i płynniejsze skręcanie sprężyny, można sie w nich przejrzeć
Wypełnienie pustych miejsc w łożu gąbką celem wyciszenia pracy
Dociążenie kolby, celem poprawy wyważenia i zmniejszenia kopa podczas strzału.
Wypełnienie pianką pozwoliło dodatkowo wyciszyć karabinek, został zlikwidowany efekt pudła rezonansowego
Najpierw jednak trzeba zaślepić otwór w kolbie żeby pianka sie nie przedostała do wnętrza układu.
Najlepiej zaślepić otwór od środka kolby na fotkach tego nie ma ale ja to zrobiłem za pomocą kawałka foli z torebki jednorazowej.
Ciężarek stalowy o masie 750gram owinąłem folią bąbelkową a następnie wypełniłem pianką poliuretanową taka do obrabiania okien
Brzeg kolby okleiłem taśmą malarską coby się kolba nie ubrudziła. WAŻNE w razie kiedy by wam się ubrudziła kolba pianką nie wycierać ani nie zmywać poczekać aż wyschnie to wtedy bez problemu ja oderwiecie !
Nadmiar pianki po wyschnięciu obciąłem
A teraz najlepsze ! zestaw podkładek służących jako łożysko ślizgowe, założonych na dwóch końcach sprężyny. Podkładka pierwsza z lewej idzie na korek z poliamidu PA6 do wnętrza tłoka środkowa i ta z prawej idą na prowadnicę sprężyny. Na dalszych fotkach będzie to widać co i jak
Elementy składowe całego zestawu
Tłok polerowany z uszczelką Zepto, prowadnica stalowa z założona koszulką termokurczliwą
korek z poliamidu, podkładka z brązu, podkładka z brązu oraz teflonowa, dwie sprezyny u góry fabryczna 32 zwoje drut 3,2mm długość 285mm i na dole tuningowa 39 zwoi drut 3,55mm długość 285mm
Łożyskowanie wykonane z podkładek z brązu i teflonu na prowadnicy sprężyny
Łożyskowanie na korku poliamidowym
Części w postaci złożonej
Wszystko to co widać na fotkach zostało złożone ze sprężyna oryginalną efekty był już bardzo zadowalające. Strzela się o wiele lepiej karabinek nie ma takiego kopa strzał jest szybki i krótki, do tego jest o wiele cichszy. Ma lepsza nośność śrutu poprawiła się celność i skupienie teraz strzelam bez problemów na 60 metrów z podpórki jak i z kolanka do puszki od piwa. Strzelam też ze śrutu z którym wcześniej miałem problem trafić w tą puszkę z 60m.
Teraz trochę pomiarów z chronografu po kilkudziesięciu przestrzeleniach przed tuningiem i po, wyniki średnie dla każdego śrutu:
-szpic turecki z 11J na 14,2J
-Gamo ciężki z 8,5J na 12,3J
-słowacki czarny z 8,8J na 11,8J
-Umarex płaski z 7J na 12,3J
-Tomitex kula molet z 9J na 11,9J
-Crosman pointed z 8,8 J na 11,0J
Tuning nr 2
Wszystkie elementy zostały te same została tylko zmieniona sprężyna z firmowej na tuningową. Co do jakości strzelania nic sie nie zmieniło wszystko było super. Może naciąg sprezyny był trochę ciężki. Wyniki pomiarów były następujące:
-szpic turecki z 11J na 21,5J !!!
-gamo ciężki z 8,5J na 14,2 J
-umarex płaski z 7J na 20,6J !!!
No i łup pękną korek z poliamidu !
Po tej awarii powróciłem do zestawu z 1 tuningu i szykowałem sie do tuningu nr 3
Tuning nr 3
Tuning nr 3 polegał na dołożeniu dociażnika tłoka zamiast korka z poliamidu oraz podkładki z brązu , tłok ważył 150gr + dociąznik 85gr razem 235 gram i skróceniu spreżyny do 265mm reszta została bez zmian.
Wyniki pomiarów na chrono były o wiele bardziej powtarzalne różnice między poszczególnymi śrutami zmalały i wyglądały następująco:
-szpic turecki z 14,2J na 15,2 J
-Gamo ciężki z 12,3J na 14,8 J
-słowacki czarny z 11,8J na 14,2 J
-Umarex płaski z 12,3J na 14,4 J
-Tomitex kula molet z 11,9J na 16,8 J
-Crosman pointed z 11,0J na 15,1 J
Bywają odskoki strzałów powyżej 17j np po czyszczeniu lufy i po przesmarowaniu przestrzeliłem filcem a następnie walnąłem Tomitexem wyniki były 22-24 J !
Co do samego strzelania to obecny zestaw najbardziej mi odpowiada karabinek ma o wiele mniejszego kopa, strzał jest szybki i krótki dynamiczny,jest o wiele cichszy powtarzalność strzałów jest wiele większa, wzrosło skupienie, zdecydowanie wzrosła siła ! bez utraty celności ! Tak jak pisałem w innym poście teraz bez problemów strzelam na 60 metrów z kolana czy podpórki do puszki po piwie co wcześniej tez było możliwe lecz liczba trafień była mniejsza.
Wykonam jeszcze regulację lunetki bo była kilka razy odkręcana i postrzelam do tarczy na 25m 50m 70m
Zbudowałem chronometr żeby sprawdzić wyniki przed i po tuningu !
Efekt tuningu przerósł moje oczekiwania !
Dokonałem tuningu 3 razy po to ażeby osiągnąć najlepszy efekt
Najpierw była rozbiórka wiadomo.
Zaznaczyłem miejsce w których należy nacisnąć np wkrętakiem żeby wyjąc zaślepki które nam umożliwią dostanie sie do śrub mocujących cylinder itp
Troszkę bebeszków ze standardowego zestawu, skromnie to wygląda
Tuning nr 1
następujące zmiany:
-polerowanie cylindra na lusterko
-polerowanie tłoka
-dołożenie korka z poliamidu PA6 na koniec sprężyny
-dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego na korek
-złożenie koszulki termokurczliwej na prowadnicę sprężyny
-dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego od strony prowadnicy sprężyny
-dołożenie podkładki z teflonu od strony prowadnicy sprężyny
-polerowanie końcówek sprężyn na lusterko "sprężyna oryginalna"
-polerowanie spustu
-wymiana uszczelki tłoka na uszczelkę Zepto
-dociążenie kolby ciężarkiem 750gram
-wyciszenie kolby pianką i gąbką
-smarowanie elementów smarami molibdenowym, silikonowym i miedzianym
Na fotkach widać wnętrze cylindra przed polerowaniem. Widać głębokie rysy wzdłuż cylindra !
Poniżej wnętrze cylindra po wykonaniu polerki. Zniknęły głębokie rysy. Może fotki są trochę kiepskie ale taki mam aparat
Tłok, widać głębokie rysy na końcu !
Tłok po zabiegu szlifowania i polerowania
Wymiana uszkodzonej oryginalnej uszczelki tłoka ! Nie mam dla porównania zdjęć z założoną uszczelką Zepto
Założenie na prowadnice koszulki termokurczliwej celem zmniejszenia luzu między sprężyną a prowadnica.
Założona koszulka zmniejszy prawdopodobieństwo wykrzywiania sie sprężyny oraz cichszą pracę
Sprężyny standardowa z lewej i tuningowa z prawej widać niedopracowane końce sprężyn są zbyt ostro obrobione będą niszczyć podkładki z brązu !!!
Sprężyny po szlifowaniu i polerce, dzięki temu będzie lepszy poślizg miedzy sprężyną a podkładką z brązu, łatwiejsze i płynniejsze skręcanie sprężyny, można sie w nich przejrzeć
Wypełnienie pustych miejsc w łożu gąbką celem wyciszenia pracy
Dociążenie kolby, celem poprawy wyważenia i zmniejszenia kopa podczas strzału.
Wypełnienie pianką pozwoliło dodatkowo wyciszyć karabinek, został zlikwidowany efekt pudła rezonansowego
Najpierw jednak trzeba zaślepić otwór w kolbie żeby pianka sie nie przedostała do wnętrza układu.
Najlepiej zaślepić otwór od środka kolby na fotkach tego nie ma ale ja to zrobiłem za pomocą kawałka foli z torebki jednorazowej.
Ciężarek stalowy o masie 750gram owinąłem folią bąbelkową a następnie wypełniłem pianką poliuretanową taka do obrabiania okien
Brzeg kolby okleiłem taśmą malarską coby się kolba nie ubrudziła. WAŻNE w razie kiedy by wam się ubrudziła kolba pianką nie wycierać ani nie zmywać poczekać aż wyschnie to wtedy bez problemu ja oderwiecie !
Nadmiar pianki po wyschnięciu obciąłem
A teraz najlepsze ! zestaw podkładek służących jako łożysko ślizgowe, założonych na dwóch końcach sprężyny. Podkładka pierwsza z lewej idzie na korek z poliamidu PA6 do wnętrza tłoka środkowa i ta z prawej idą na prowadnicę sprężyny. Na dalszych fotkach będzie to widać co i jak
Elementy składowe całego zestawu
Tłok polerowany z uszczelką Zepto, prowadnica stalowa z założona koszulką termokurczliwą
korek z poliamidu, podkładka z brązu, podkładka z brązu oraz teflonowa, dwie sprezyny u góry fabryczna 32 zwoje drut 3,2mm długość 285mm i na dole tuningowa 39 zwoi drut 3,55mm długość 285mm
Łożyskowanie wykonane z podkładek z brązu i teflonu na prowadnicy sprężyny
Łożyskowanie na korku poliamidowym
Części w postaci złożonej
Wszystko to co widać na fotkach zostało złożone ze sprężyna oryginalną efekty był już bardzo zadowalające. Strzela się o wiele lepiej karabinek nie ma takiego kopa strzał jest szybki i krótki, do tego jest o wiele cichszy. Ma lepsza nośność śrutu poprawiła się celność i skupienie teraz strzelam bez problemów na 60 metrów z podpórki jak i z kolanka do puszki od piwa. Strzelam też ze śrutu z którym wcześniej miałem problem trafić w tą puszkę z 60m.
Teraz trochę pomiarów z chronografu po kilkudziesięciu przestrzeleniach przed tuningiem i po, wyniki średnie dla każdego śrutu:
-szpic turecki z 11J na 14,2J
-Gamo ciężki z 8,5J na 12,3J
-słowacki czarny z 8,8J na 11,8J
-Umarex płaski z 7J na 12,3J
-Tomitex kula molet z 9J na 11,9J
-Crosman pointed z 8,8 J na 11,0J
Tuning nr 2
Wszystkie elementy zostały te same została tylko zmieniona sprężyna z firmowej na tuningową. Co do jakości strzelania nic sie nie zmieniło wszystko było super. Może naciąg sprezyny był trochę ciężki. Wyniki pomiarów były następujące:
-szpic turecki z 11J na 21,5J !!!
-gamo ciężki z 8,5J na 14,2 J
-umarex płaski z 7J na 20,6J !!!
No i łup pękną korek z poliamidu !
Po tej awarii powróciłem do zestawu z 1 tuningu i szykowałem sie do tuningu nr 3
Tuning nr 3
Tuning nr 3 polegał na dołożeniu dociażnika tłoka zamiast korka z poliamidu oraz podkładki z brązu , tłok ważył 150gr + dociąznik 85gr razem 235 gram i skróceniu spreżyny do 265mm reszta została bez zmian.
Wyniki pomiarów na chrono były o wiele bardziej powtarzalne różnice między poszczególnymi śrutami zmalały i wyglądały następująco:
-szpic turecki z 14,2J na 15,2 J
-Gamo ciężki z 12,3J na 14,8 J
-słowacki czarny z 11,8J na 14,2 J
-Umarex płaski z 12,3J na 14,4 J
-Tomitex kula molet z 11,9J na 16,8 J
-Crosman pointed z 11,0J na 15,1 J
Bywają odskoki strzałów powyżej 17j np po czyszczeniu lufy i po przesmarowaniu przestrzeliłem filcem a następnie walnąłem Tomitexem wyniki były 22-24 J !
Co do samego strzelania to obecny zestaw najbardziej mi odpowiada karabinek ma o wiele mniejszego kopa, strzał jest szybki i krótki dynamiczny,jest o wiele cichszy powtarzalność strzałów jest wiele większa, wzrosło skupienie, zdecydowanie wzrosła siła ! bez utraty celności ! Tak jak pisałem w innym poście teraz bez problemów strzelam na 60 metrów z kolana czy podpórki do puszki po piwie co wcześniej tez było możliwe lecz liczba trafień była mniejsza.
Wykonam jeszcze regulację lunetki bo była kilka razy odkręcana i postrzelam do tarczy na 25m 50m 70m
-
- -#Złoty Dobromir
- Posty: 5295
- Rejestracja: 2007-10-01, 22:04
- Lokalizacja: Swarzędz
-
- Posty: 7226
- Rejestracja: 2007-10-04, 23:47
-
- Posty: 195
- Rejestracja: 2008-09-01, 19:52
- Lokalizacja: Bełchatów
Prawdę mówiąc ja sam miałem wątpliwości co do tej koszulki termokurczliwej ale jak tylko kupiłem AirMastera to go rozebrałem smarowałem itp i założyłem koszulkę na prowadnicę wystrzeliłem jakieś 2000 śrutu rozebrałem i nie widziałem żadnych uszczerbków i wytarć na koszulce, wiec postanowiłem ten sposób wykorzystać przy tuningu
Teraz mam zamiar kupić albo Hatsana 70,80,90 lub QB36 bo wydaje mi się ze jest to odpowiednik Hammerli Hunter Force 900 i tez dokonać przeróbek
Ale to za jakiś czas bo żona sie na mnie zaczyna z boku patrzeć
Teraz mam zamiar kupić albo Hatsana 70,80,90 lub QB36 bo wydaje mi się ze jest to odpowiednik Hammerli Hunter Force 900 i tez dokonać przeróbek
Ale to za jakiś czas bo żona sie na mnie zaczyna z boku patrzeć
-
- Ściepnik
- Posty: 3599
- Rejestracja: 2007-10-08, 09:02
- Lokalizacja: Łódź
Powiem tylko tyle, że kolega dał czadu
Najważniejsze, ze zmiany przyniosły efekt i satysfakcję.
Co do koszulki termokurczliwej, to stosowałem ją w trzech Iżykach, jest również na prowadnicy Diany27.
Po zastygnięciu staje się twarda i gładka, na pewno nie umywa się poślizgiem do ertalonu, ale spełnia swoje zadanie.
Jedynie co to trzeba częściej sprawdzać jak się ten patent miewa.
Najważniejsze, ze zmiany przyniosły efekt i satysfakcję.
Co do koszulki termokurczliwej, to stosowałem ją w trzech Iżykach, jest również na prowadnicy Diany27.
Po zastygnięciu staje się twarda i gładka, na pewno nie umywa się poślizgiem do ertalonu, ale spełnia swoje zadanie.
Jedynie co to trzeba częściej sprawdzać jak się ten patent miewa.
Uczę się strzelać od nowa
-
- -#Srebrny Dobromir
- Posty: 1786
- Rejestracja: 2008-02-03, 19:27
- Lokalizacja: Łazy
Po przeczytaniu, zbierałem szczękę z podłogi powiem tak masa dobrej roboty. Przeznaczam zimę na dokończenie moich projektów renowacyjno-tuningowych i po lekturze twojego opisu widzę, że moje koncepcje mogą być trafione... powodzenia przy kolejnych modyfikacjach
U mnie też tak jest...DoktorPio pisze: Ale to za jakiś czas bo żona sie na mnie zaczyna z boku patrzeć
-
- Administrator
- Posty: 1242
- Rejestracja: 2007-10-28, 22:20
- Lokalizacja: Strzelno
-
- Ściepnik
- Posty: 4997
- Rejestracja: 2007-10-01, 23:11
- Lokalizacja: ...znowu YelonkY
-
- Posty: 236
- Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
- Lokalizacja: Rzeszów
-
- Posty: 7226
- Rejestracja: 2007-10-04, 23:47
-
- Posty: 2628
- Rejestracja: 2007-10-19, 16:25
- Lokalizacja: Poznań
-
- Posty: 195
- Rejestracja: 2008-09-01, 19:52
- Lokalizacja: Bełchatów
Hmm czemu nie założyłem osłony PETpięknyzadek pisze:Dlaczego nie założyłeś osłony z PET-a??
Pozdr
Osobiście nie widziałem potrzeby i wymiernych korzyści jakie mogło by to dać ?
Ale może się mylę, podzielcie się doświadczeniami odnośnie tej osłonki
HW 100S FSB 4-16X50
HW 97K 3,5-10x40
AirArms ProSport 4-12x40
BSA Lightning XL 3-9x40
HW 97K 3,5-10x40
AirArms ProSport 4-12x40
BSA Lightning XL 3-9x40
-
- Posty: 7226
- Rejestracja: 2007-10-04, 23:47
Pierwotnie była stosowana po to, aby smar nie przedostawał się z komory na użytkownika. Obecnie stosuje się koncepcję "przesmarować sprężynę", a nie "zasmarować sprężynę" (z tego co się zdążyłem zorientować). Poza tym jest zimno, więc smar będzie miał raczej konsystencję stałą.
Ogólnie skutkiem ubocznym było także wyciszenie pracy sprężyny, bo nie obija się już ona o tłok (jeśli jest przestrzeń między sprężyną a tłokiem. Ale z drugiej strony jeśli wszystko jest elegancko spasowane, to PET niczego nie poprawi, a dojdzie dodatkowe źródło tarcia w trakcie pracy.
U mnie PET faktycznie wyciszył sprężynę, przestało dzyńdzać przy strzale. Pół roku później poszedł w wiórki, i od tamtego czasu radzę sobie bez. Ale różnica w głośności jest.
Ogólnie skutkiem ubocznym było także wyciszenie pracy sprężyny, bo nie obija się już ona o tłok (jeśli jest przestrzeń między sprężyną a tłokiem. Ale z drugiej strony jeśli wszystko jest elegancko spasowane, to PET niczego nie poprawi, a dojdzie dodatkowe źródło tarcia w trakcie pracy.
U mnie PET faktycznie wyciszył sprężynę, przestało dzyńdzać przy strzale. Pół roku później poszedł w wiórki, i od tamtego czasu radzę sobie bez. Ale różnica w głośności jest.
-
- Posty: 653
- Rejestracja: 2008-08-06, 01:01
- Lokalizacja: Łódź
A w jaki sposób Kolega wykonał polerkę cylindra? Ja swojego AM rozkręciłem i na razie poza polerką tłoka nic jeszcze nie ruszyłem. Cały czas szukam tokarza do zrobienia prowadnicy i kapelusza.
Pozdrawiam
KWP
Pozdrawiam
KWP
PFTA
http://orzel.org.pl
http://orzel.org.pl
-
- Posty: 195
- Rejestracja: 2008-09-01, 19:52
- Lokalizacja: Bełchatów
Witam polerkę cylindra wykonałem za pomocą wałka który zrobiłem. Ośka z śruby gwintowanej M6 takiej na metry którą można kupić w każdym żelaznym sklepie, ja przyciąłem na 40cm. Dwóch krążków z filcu grubości 12mm średnica krążków 25mm koniecznie dwie podkładki z ząbkami, to taka podkładka o dużej średnicy która na brzegach jest nacięta w 4 miejscach i nacięcia są wywinięte pod kątem 90stopni i wbite w filc, do tego 3 nakrętki M6 gdzie pierwsza jest nakręcona na ośkę i zaklepany jest gwint ośki co by się nie odkręcała dwie pozostałe nakrętki są nakręcone na drugi koniec ośki i po odpowiednim dokręceniu krążków filcowych są skontrowane miedzy sobą. Na ośkę nałożyłem jeszcze koszulkę termokurczliwą na wypadek gdyby ośka dotknęła wnętrz cylindra.KWP pisze:A w jaki sposób Kolega wykonał polerkę cylindra? Ja swojego AM rozkręciłem i na razie poza polerką tłoka nic jeszcze nie ruszyłem. Cały czas szukam tokarza do zrobienia prowadnicy i kapelusza.
Pozdrawiam
KWP
Rysunek poglądowy może coś pomoże
HW 100S FSB 4-16X50
HW 97K 3,5-10x40
AirArms ProSport 4-12x40
BSA Lightning XL 3-9x40
HW 97K 3,5-10x40
AirArms ProSport 4-12x40
BSA Lightning XL 3-9x40