Hatsan 125

Wszystkie typy wiatrówek sprężynowych

Moderatorzy: daras, Hiszpan63, forestkorsze

Abenader
Posty: 156
Rejestracja: 2008-10-23, 20:28
Lokalizacja: gdzie indziej

Hatsan 125

Post autor: Abenader »

Cóż , nadszedł już czas , żeby dać coś od siebie . Zebrawszy się wiec w sobie , postaram się zwięzle opisać swoją 125-kę . Kolega silent już to robił , pominę wiec opis ogólny . Koń jaki jest - każdy widzi ... Na hatsana namówił mnie mój kolega . Sam ma , no i mam to szczęście , ze trochę mnie mógł poprowadzić za rączkę . Na początek były " oczywiste oczywistości " jak rozebranie , czyszczenie , smarowanie . Potem wymiana prowadnicy . Na to ze w komorze tłoka są ścinki i drobinki metalu - nie wpadliśmy . Rezultat - zmasakrowana uszczelka tłoka . Trzeba tez wiedzieć , ze 4 śruby mocujące całość w osadzie mają lewy gwint , oraz ze bardzo łatwo jest uszkodzić - zerwać gwint , takiej " cwanej " śrubki wkręcanej w dekielek komory tłoka . W tę śrubkę potem z kolei wkręca się śrubkę mocującą kabłąk spustu . Genialne rozwiązanie ... Potem już sam usunąłem szczerbinkę i muszkę wraz z całym ustrojstwem , które służy tylko do tego żeby wewnątrz zbierał się brud . Nie jest to tłumik , wogóle nic to nie jest , ot kawałek plastiku . Producent podaje że dł. lufy wynosi 51 cm... Ale z tym właśnie plastikiem . Naprawdę lufa ma 45 cm. Czas na garść cyferek :D Fotki potem . Sprężyna - drut 3 mm , 38 zwojów Skok tłoka - 11,8 cm. Średnica komory tłoka - 29 mm. Masa tłoka - 290 g. Masa kapelusza - ok. 70 g. (dlaczego ok. potem) Prowadnica polimerowa i do wymiany na dzień dobry

[ Dodano: 2008-12-01, 14:59 ]
Teraz fotki . Widok ogólny

[ Dodano: 2008-12-01, 15:02 ]
Spust ( moim zdaniem nie wymaga ingerencji )

[ Dodano: 2008-12-01, 15:03 ]
Trzpień kostki lufy

[ Dodano: 2008-12-01, 15:04 ]
Prowadnice - orginał i dorabiana

[ Dodano: 2008-12-01, 15:06 ]
Kapelusz , dekielek komory tłoka i sprężyna

[ Dodano: 2008-12-01, 15:08 ]
Tu widac go dokładniej . Warto zwrócić uwagę na na umieszczoną tam nakrętkę ...

[ Dodano: 2008-12-01, 15:09 ]
Tłok z uszczelką

[ Dodano: 2008-12-01, 15:20 ]
Dlaczego podając masę kapelusza napisałem ok. Otóż zmieniając sprężynę i prowadnicę musiałem potem korygować jego długość , żeby się mógł zapiąć tłok . Niewiele z niego zostało . No i musiałem zrobić nowy , ale już z dobijakiem , o tym gdzie indziej :D . Poza tym jako że uszczelka tłoka została zniszczona , doszedłem do wniosku ze chyba trzeba przeszlifować komorę tłoka ... Z tego też zdam relację . Jestem w trakcie dorabiania tłumika , który będzie jednocześnie dociążał lufę i to chyba tyle ... Jestem do dyspozycji , odpowiem chętnie na wszystkie pytania , wybaczcie składnie , pisownie , jakość fotek i nieumiejętne ich umieszczenie , ale to moje pierwsze wypociny :lol:

[ Dodano: 2008-12-01, 15:39 ]
cwana śrubka
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Rlyeh
Posty: 7226
Rejestracja: 2007-10-04, 23:47

Post autor: Rlyeh »

nowy pisze:oraz ze bardzo łatwo jest uszkodzić - zerwać gwint , takiej " cwanej " śrubki wkręcanej w dekielek komory tłoka
Czy w tej śrubie gwint jest prawoskrętny?

Co do uszczelki tłoka, u mnie po rozebraniu stanu fabrycznego też okazało się, że wygląda lekko dziwnie. Mimo wszystko nie zaobserwowałem opiłków które mogłyby ją uszkodzić. Może tak zmasakrowane dają fabrycznie?
W tę śrubkę potem z kolei wkręca się śrubkę mocującą kabłąk spustu
Identyczne rozwiązanie jest w H70.
Producent podaje że dł. lufy wynosi 51 cm... Ale z tym właśnie plastikiem . Naprawdę lufa ma 45 cm.

Ha, no to się trochę wyjaśniło.

Co do prowadnicy - i tak lepsza niż u mnie... zbieram się z jej wymianą od ponad roku ;)

Ogólnie gratuluję zdjęć oraz opisu ;)
Abenader
Posty: 156
Rejestracja: 2008-10-23, 20:28
Lokalizacja: gdzie indziej

Post autor: Abenader »

Co do gwintu to jest on prawy . Ale sama śrubka jest zrobiona z tak miękkiej stali że szok ! A uszczelka tłoka ... Hmm . Całkiem możliwe , że Hatsan przyszedł już z taką . Może ktoś w fabryce kropnął z niego parę razy ... Właśnie nie zauważyłem spadku mocy (wyraznej , dostępu do chrono nie mam) w miarę strzelania .

[ Dodano: 2008-12-02, 12:55 ]
A jeszcze co do zbyt miękkich elementów ... Co prawda mechanizm spustu raczej nie wymaga ingerencji , ale na fotce zaznaczam 2 bolczyki które mi się pogięły . W sumie drobiazg , można je zastąpić uciętymi wiertłami do stali (rozmiaru nie pamiętam , chyba 4 i 3 ) ale fakt , że materiał kiepski pozostaje .

[ Dodano: 2008-12-02, 12:59 ]
Tu jeszcze uszczelka , jako ciekawostka . Skancerowana jak stary znaczek . Są takie zbicia na całym obwodzie . MONTAŻ NA GRZYBEK .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Hatsan 125 TH 6.35 , No name 6x42 .
Awatar użytkownika
Maruda
Posty: 1197
Rejestracja: 2007-10-06, 17:12
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

W tej śrubce zewnętrzny gwint jest 6x0.75, a wewnnętrzny 6x1.0
Abenader
Posty: 156
Rejestracja: 2008-10-23, 20:28
Lokalizacja: gdzie indziej

Post autor: Abenader »

Podłączę tu jeszcze sprawę kapelusza z dobijakiem , żeby nie tworzyć nowego postu . Otóż jako że zniszczyłem kapelusz (jeśli to się tak nazywa , nie wiem :D ) musiałem wykonać nowy . No i postanowiłem dodać dobijak . Po długich błądzeniach po forach , googlach itp. kolega doradził prostotę . Poruszający się w kapeluszu dobijak , uderza bezpośrednio w dno tłoka . Zastosowaliśmy na dobijaku oring , którego funkcją miało być niedopuszczenie do zbyt wczesnego startu dobijaka . Oring na fotce zaznaczyłem czerwoną strzałką . WYMIARY KAPELUSZA : średnica zewnętrzna 2.15 cm i 1.37 cm , długość 2 cm i 2 cm - czyli całkowita 4 cm , średnica otworu 1.23 cm , długość otworu 3.65 cm . WYMIARY DOBIJAKA : średnica 1.2 cm , długość 2.85 cm , otwór 2 mm wzdłuż osi przeciwdziałający powstawaniu poduszki powietrznej . Mam jednak małego zgryza z tym urządzeniem ... Po kilku strzałach , do kapelusza dostaje się smar ze sprężyny , uszczelnia wszystko i unieruchamia dobijak poduszka powietrzna . Myślałem o zastosowaniu oringu na czoło kapelusza , ale pewnie długo on nie wytrzyma i będzie spłaszczony do grubości żyletki . Cóż . Na razie myślę . :mrgreen:

[ Dodano: 2008-12-02, 14:54 ]
:)

[ Dodano: 2008-12-02, 15:14 ]
Przy okazji mała prywata . Od 3 tygodni szukam uszczelki tłoka . Nigdzie nie ma . Na allegro alchemik80 ani rusznikarz nie mają . Gdzie można jeszcze ? Umiem używać lupki google zaznaczam :mrgreen: :mrgreen:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
daidu
Posty: 89
Rejestracja: 2008-08-18, 14:32
Lokalizacja: Malbork

Post autor: daidu »

Fajnie to wszystko opracowałes. Za chiny nie moge sobie wyobrazic jak ten dobijak pracuje. Ale pewnie Ten Twoj sprzecik ma kopyto nieziemskie.
KRAL A01+PP 3x12x42
Abenader
Posty: 156
Rejestracja: 2008-10-23, 20:28
Lokalizacja: gdzie indziej

Post autor: Abenader »

Po lewej masz dociążnik zwany też kapeluszem , po prawej dobijak . dobijak wkładasz w dociążnik . Cieńszy koniec kapelusza w sprężynę a grubszy do tłoka . Tłok startuje , poduszka powietrzna go hamuje , a wtedy dobijak rusza i uderza o dno tłoka . To tak w teorii ... Myślę że najważniejsza tutaj jest ilość miejsca jaką się zostawi dobijakowi na rozpęd . Ja tu długość dobijaka zrobiłem na 75% długości kapelusza . Całość tzn. dociążnik z dobijakiem waży 70 g. A co do kopyta ... Mój Hatsan nigdy nie strzelał jeszcze jak należy ze względu na zniszczoną uszczelkę tłoka . Nie mam punktu odniesienia . Ale mam zamiar to zmienić . O wszystkim będę tu powiadamiał " niezwłocznie "
Hatsan 125 TH 6.35 , No name 6x42 .
pięknyzadek
Posty: 236
Rejestracja: 2008-09-23, 13:37
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: pięknyzadek »

wiem o co chodzi z tym dobijakiem, jak już to nie lepiej dać ten oring na jego tył?
Poza tym czy aby nie zadużo ładujesz smaru. Kiedyś ktoś pisał, że dawniej był poglad, że bebechy maja być "przesmarowane" teraz mówi sie raczej, że mają być delikatnie nasmarowanę. W każdym razie ja u siebie wywaliłaem cały smar (a było tego naprawdę dużo :lol: ) i delikatnie naniosłem pędzelkiem na poszczególne elementy. Może bardziej słychać spręzyne ale skończył sie diesel.
Abenader
Posty: 156
Rejestracja: 2008-10-23, 20:28
Lokalizacja: gdzie indziej

Post autor: Abenader »

Myślę , że bez względu na ilość smaru , będzie się tam on dostawał . Trzeba to jakoś uszczelnić i tyle . Kwestia skutecznego sposobu . Na razie z powodu braku uszczelki tłoka są to teoretyczne rozważania .

[ Dodano: 2008-12-17, 19:31 ]
A to już widok w pełnej krasie ... Całość od stóp do głów mierzy 131 cm. Uszczelka do tłoka pasuje od Hatsana 135 . Co najważniejsze - jest dostępna . :)

[ Dodano: 2008-12-17, 19:35 ]
:)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Hatsan 125 TH 6.35 , No name 6x42 .