Zależność Ek śrutu od innych parametrów.

Moderator: Hiszpan63

Awatar użytkownika
Maruda
Posty: 1197
Rejestracja: 2007-10-06, 17:12
Lokalizacja: Józefów

Zależność Ek śrutu od innych parametrów.

Post autor: Maruda »

Od dawna intryguje mnie, jak zależy energia kinetyczna wylatującego śrutu, od masy śrutu, jego kształtu, rodzaju materiału z którego został zrobiony i od energii potencjalnej sprężyny.
Ponieważ dysponuję tylko dwoma Iżami 4J i 8J, oraz dwoma rodzajami śrutu, to jest za mało na zrobienie optymalnych wykresów. Może Ci z dużymi arsenałami by pomogli? Albo Ci mający dostęp do chrona porobiliby pomiary u siebie i wyniki podaliby do publicznej wiadomości?
A potem ktoś młody, zdolny, pełen zapału by to opracował? :P
Aligator
Posty: 45
Rejestracja: 2008-01-12, 11:03
Lokalizacja: lubelskie

Re: Zależność Ek śrutu od innych parametrów.

Post autor: Aligator »

Maruda pisze:Od dawna intryguje mnie, jak zależy energia kinetyczna wylatującego śrutu, od masy śrutu, jego kształtu, rodzaju materiału z którego został zrobiony i od energii potencjalnej sprężyny.
Namieszałeś tutaj ze sobą sporo rzeczy.
Energia kinetyczna śrutu zależy jedynie od jego masy i aktualnej prędkości; natomiast nie zależy od kształtu, materiału i energii potencjalnej sprężyny.
Teraz to samo zdanie od tyłu: energia potencjalna sprężyny zależy od jej masy, przyspieszenia ziemskiego i wysokości, na której sprężyna się znajduje.
Materiał z jakiego wykonany jest śrut może mieć wpływ na jego prędkość początkową (tarcie o ścianki przewodu lufy oraz odkształcenie się kielicha pod wpływem ciśnienia), natomiast kształt śrutu może mieć wpływ zarówno na prędkość początkową jak i na zmianę prędkości - parametr, który określa tą zmianę to BC współczynnik balistyczny (Ballistic's coefficient).
Maruda pisze:Ponieważ dysponuję tylko dwoma Iżami 4J i 8J, oraz dwoma rodzajami śrutu, to jest za mało na zrobienie optymalnych wykresów. Może Ci z dużymi arsenałami by pomogli? Albo Ci mający dostęp do chrona porobiliby pomiary u siebie i wyniki podaliby do publicznej wiadomości?
A potem ktoś młody, zdolny, pełen zapału by to opracował? :P
Wiesz, na to wszystko nie ma reguły.
Sprężyny posiadają różne parametry. Ta energia sprężyny, już jak wiemy nie potencjalna, a energia sprężystości, nie koniecznie przełoży się na zwiększenie energii śrutu.
W swoich Iżach stosowałem kilkanaście rodzajów sprężyn: kupowanych, dorabianych, ciętych w systemie dzielonym i w całości, z drutu "patentowego" i z otevy. Stwierdziłem, że dla tego samego kanału przelotowego (~3 mm) i tego samego ciężaru tłoka i prowadnic w systemie dzielonym lepsza była sprężna z drutu 2,5mm o większym napięciu wstępnym niż trzymilimetrowa sprężyna od slavi również w systemie dzielonym.
Złoty środek to sprężyna z Konceptusa z prowadnicą z PA6/12.
Czy są młodzi pełni zapału, skłonni do opisania zjawisk, o które chodzi?
Nie sądzę i zastanawiam się: po co?
Pozdrawiam
A.
Awatar użytkownika
SlaweQ
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 3599
Rejestracja: 2007-10-08, 09:02
Lokalizacja: Łódź

Post autor: SlaweQ »

Iżyka już nie posiadam, ale mam zapisane w kajecie pomiary.
Jeśli to pomoże w realizacji Twojego pomysłu, mogę wieczorkiem zapodać :)

Uczę się strzelać od nowa 8-)
Awatar użytkownika
Maruda
Posty: 1197
Rejestracja: 2007-10-06, 17:12
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

Po co? A z ciekawości. A po co Akas na iwebie bada zależność energii kinetycznej od długości lufy i czasu przelotu?
Mam pytanie do Aligatora. Skąd się bierze energia kinetyczna śrutu? A jak się nazywa energia zgromadzona w napiętej sprężynie?
Pytanie drugie. Po co ludzie dłubią przy wiatrówkach? Odpowiem za siebie. Bo lubię.
Dzięki Sławku. Dane mogą być z dowolnej wiatrówki. Aby uogólnić.
Aligator
Posty: 45
Rejestracja: 2008-01-12, 11:03
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: Aligator »

Maruda pisze:Po co? A z ciekawości.
I skoro lubisz dłubać przy wiatrówkach to trzeba to robić i stąd się wezmą odpowiednie wnioski. Obawiam się, że Akas matematycznych wzorów na Ek śrutu nie wyprowadzi.
Maruda pisze:Skąd się bierze energia kinetyczna śrutu? A jak się nazywa energia zgromadzona w napiętej sprężynie?
Pytanie drugie. Po co ludzie dłubią przy wiatrówkach? Odpowiem za siebie. Bo lubię.
Dzięki Sławku. Dane mogą być z dowolnej wiatrówki. Aby uogólnić.
No dobra, ENERGIA POTENCJALNA SPRĘŻYSTOŚCI :P - ja piszę z głowy nie z wikipedii ;)
A energia kinetyczna bierze się z ruchu śrutu, który musi mieć jakąś masę i tyle.
To, że śrut jest wprawiony w ruch pod wpływem siły wywołanej przez parcie powietrza, sprężanego w wyniku ruchu tłoka napędzanego sprężyną, której siła odziaływania na tłok i tylną prowadnicę zależy od grubości drutu, średnicy podziałowej i dopuszczalnego naprężenia skręcającego ... itd. itd. to całkiem inne zagadnienie.

Jak kiedyś podliczyłem, to wydatki zwiazane ze sprawdzeniem różnego rodzaju sprężyn, uszczelek tłoka, wykonania prowadnic prawie dwukrotnie przekroczyły wartość nabycia Jeżyka.
Dlatego pytam: po co? Rozwiązanie było gotowe i opisane w kilku miejscach.
Pozdrawiam
A.
Awatar użytkownika
Maruda
Posty: 1197
Rejestracja: 2007-10-06, 17:12
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

Przyczyna i skutek.
Energia kinetyczna śrutu nie bierze się z iloczynu masy i kwadratu prędkości podzielonych przez dwa.
Ona tyle wymosi.
A bierze się z pracy potrzebnej do napięcia sprężyny, czyli nadaniu jej energii potencjalnej sprężystości. Cały problem w tym, że trudno jest obliczyć tą pracę, bo trzeba uwzględnić wiele parametrów, a nie wszystkie wartości są znane. Część tej pracy idzie również na pokonanie sił tarcia i nadania śrutowi energii kinetycznej ruchu obrotowego. A nie są to małe wartości. Pisałem że mam dwa rodzaje śrutu. Otóż na tej samej wiatrowce ich inergie kinetyczne różnią się o 1,3J.
Co do Akasa. Napisałem że On bada zależności doświadczalnie. Teoretyczne obliczenia robi Luka. I okazuje się, że są zgodne. Poczytaj na iwebie temat: symulator.
Awatar użytkownika
SlaweQ
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 3599
Rejestracja: 2007-10-08, 09:02
Lokalizacja: Łódź

Post autor: SlaweQ »

Wrzucam obiecane wczoraj dane :D
Wyniki dla tych wiatrówek, gdzie pomiary były robione na dwóch rodzajach śrutu.

HW 70

- Tomitex DS Esr=3,4J Vsr=114m/s dV=5m/s

- Exact 4,51 Esr=3,6J Vsr=114m/s dV=10m/s

Diana 27

- Tomitex DS Esr=7,6J Vsr=172 dV=10m/s

- Exact 4,51 Esr=8,6J Vsr=177m/s dV=5m/s

FWB 300 S

- Tomitex DS Esr=8,5J Vsr=181m/s dV=5m/s

- Exact 4,52 Esr=8,8J Vsr=179m/s dV=6m/s

Na koniec dwa byłe Iżyki, z których obecnymi właścicielami mam kontakt.
Niestety testy robione tylko na śrucie Exact :/ , brak drugiego dla porównania.

Iż 38 (1)

- Exact 4,51 Esr=3,8J Vsr=114m/s dv=8m/s

Iż 38 (2)

- Exact 4,51 Esr=4,7J Vsr=131m/s dV=11m/s

Uczę się strzelać od nowa 8-)
Rlyeh
Posty: 7226
Rejestracja: 2007-10-04, 23:47

Post autor: Rlyeh »

Dla wszystkich miłośników rozważań teoretycznych:
http://www.forum.ateista.pl/showthread.php?t=2399
Awatar użytkownika
Maruda
Posty: 1197
Rejestracja: 2007-10-06, 17:12
Lokalizacja: Józefów

Post autor: Maruda »

Na pytanie Aligatora " po co mi to ", odpowiedziałem "z ciekawości", co też jest prawdą. Ale mnie nie chodzi o teorię. Miałem na myśli praktyczne zastosowanie.
Bardzo często na różnych forach pada pytanie: jaki śrut będzie najlepszy dla mojej wiatrówki? I dostaje odpowiedź: każda lufa jest inna i potrzebuje innego śrutu. I trzeba dobrać go sobie doświadczalnie.
No to ja widzę jak ktoś, kto z trudem uciułał na karabinek i dalej ciuła na lunetkę, biegnie w te pędy do sklepu i kupuje kilkanaście pudełek śrutu o różnej wadze, kształcie itp, za kilkaset złotych. Potem pracowicie sprawdza, który jest najlepszy dla jego lufy.
Pewnie, że tak byłoby najlepiej. Ale gdyby miał taki wykres na którym ma odłożoną na jednej osi Ek, a na drugiej rodzaj śrutu ( jego masę ) i zrobione to dla różnych luf, miałby przynajmniej orientację czego ma szukać.
Rozumiem że wykresy nawet dla tego samego modelu będą nieco różne, bo tuning, sprężyna, gwint itd, ale nie będą to różnice zbyt duże.
Awatar użytkownika
SlaweQ
Ściepnik
Ściepnik
Posty: 3599
Rejestracja: 2007-10-08, 09:02
Lokalizacja: Łódź

Post autor: SlaweQ »

Może niech każdy wpisze model wiatrówki i poda według niego najbardziej odpowiedni śrut (konkretnie dla posiadanego egzemplarza).
Można by to zebrać w oddzielnym temacie i uzupełniać w miarę zgłaszanych danych.
Poukładałoby się np. według modeli.

Użytkownik podawałby model i np. wynik testu (z chrono) na śrucie (najlepiej kilku) i potem krótkie uzasadnienie, czemu według niego najlepszy jest ten, a nie inny.

Pierwszy post uzupełniałoby się tylko na bieżąco (mogę się podjąć).

Uczę się strzelać od nowa 8-)
Awatar użytkownika
bonzoo
-#Srebrny Dobromir
-#Srebrny Dobromir
Posty: 1786
Rejestracja: 2008-02-03, 19:27
Lokalizacja: Łazy

Post autor: bonzoo »

To co pisze SławeQ ma sens, konkretne wiatrówki (lufy) nie lubią niektórych śrutków...
mój hw50 nie toleruje Gecko Dynamit Nobel sieje na nim przestrasznie :! a dla odmiany HW40 strzela na nim miodzio :mrgreen: ....może właśnie hw50 jest za mocne dla tego bądż co bądz lekkiego śrutka?
taka baza mogłaby sie przydać...nie każdy ma chrono a jeżeli kilku/kilkunastu włascicieli danej wiatrówki napisze, że ten śrut lata ok a ten nie to nie trzeba będzie własnych experymentów...
Awatar użytkownika
Piotr26
Posty: 20
Rejestracja: 2008-08-11, 18:56
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Piotr26 »

Niewien czy ktos to juz ten link wstawil ,ale tu sa eksperymenty zwiazane z dlugoscia lufy i ciezarem sruty
http://bron.iweb.pl/viewtopic.php?t=416 ... or&start=0
Hatsan mod.70
Lider44 TG SB
Walther CP99 Compact